Aguttes surft duidelijk met veel plezier mee op de golf van de youngtimermarkt, die steeds meer kopers aantrekt. Wie de recente catalogus van het veilinghuis raadpleegt, kan niet anders dan zich afvragen hoe men erin slaagt om zulke prachtige wagens te lokaliseren. Een zeer mooi voorbeeld is een nagelnieuwe Renault Clio Williams fase 2 uit 1995, een Frans bommetje met amper 15 gereden kilometers.
Dit exemplaar, geleverd door een dealer in de buurt van Napels, heeft vreemd genoeg drie verschillende eigenaren gehad die er duidelijk nooit mee gereden hebben. Niet verwonderlijk verkeert hij in een absolute prachtstaat en werd er niets aan veranderd. Een 100% originele tijdcapsule dus, die ons rechtstreeks naar de wereld van Renault Sport in het midden van de jaren ’90 katapulteert.
Peperduur
Geschat op een bedrag tussen de 45.000 en 65.000 euro, werd deze Fransoos uiteindelijk verkocht voor maar liefst 75.880 euro (!) inclusief kosten. Niet slecht voor een auto die indertijd voor nog geen 20.000 euro de toonzaal mocht verlaten.
Advertentie – lees hieronder verder
Over de Clio Williams…
Dit bakje kwam er omdat de Clio 16S die in de World Rally Championship (WRC) de strijd aanbond een homologatieversie moest krijgen. Concreet had Renault de opdracht om 2.500 productie-exemplaren te bouwen. Het is zo dat de Clio Williams werd geboren, met een naam als eerbetoon aan de samenwerking met het succesvolle F1-team van Frank Williams.
Zijn motorinhoud werd opgevoerd tot 2 liter (tegenover 1,8 liter voor de 16S) en dat leverde 150 pk aan vermogen en 175 Nm koppel op. Stevig, maar ook niet enorm, al maakte zijn gewicht van 980 kg veel goed. De prestatiecijfers waren dan ook aardig, zeker voor die tijd. Het sprintnummer van 0 tot 100 km/u was in 7,8 seconden afgerond en de Clio Williams kon uitpakken met een topsnelheid van 216 km/u. Andere wijzigingen waren de verstevigde versnellingsbak en ophanging, de verlaagde en verbrede carrosserie en enkele leuke details om het sportieve plaatje compleet te maken.
Klanten hadden voor de volledigheid helemaal geen keuze wat de kleurstelling betreft. Alle exemplaren waren in Sport Blue Pearl gespoten en rolden op goudkleurige wielen. De binnenkant zag er minder spannend uit, met een redelijk somber ogende boordplank en stoelen met een grijze bekleding van velours. Wat wel opviel, was het blauw van de tellerpartij en van het W-logo in de rugleuningen.
Niet superexclusief
Hoewel er maar 3.800 eenheden op de planning stonden, waren er tegen 1996 maar liefst 12.100 Williamsen van de band gerold. De vraag naar dit modelletje was nu eenmaal veel groter dan verwacht. Toch is het anno 2022 zeer moeilijk om een deftig exemplaar in de wacht te slepen. De meesten zijn immers ‘afgereden’.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be