Oldtimers

Facel Vega: succes van korte duur

Facel wordt met de Vega niet zelden aangehaald als een voorbeeld van succes in de automobielsector dat niet is blijven duren. Wat is er precies gebeurd?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 6 feb. 2022 | Leestijd: 5 min

Over de Facel Vega is al veel inkt gevloeid. Vroeger, maar nu nog steeds steeds. Dat komt omdat dit Franse automodel enig in zijn soort was in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Succesvol, maar niet voor lang. Een terugblik op de feiten.

De oorsprong

Facel werd in 1939 opgericht. De merknaam staat voor ‘Forge et Ateliers de Construction d’Eure-et-Loir‘. Tijdens de oorlog voorzag het bedrijf magazijnen van oorlogsmateriaal, onder meer voor de luchtvaart, dat sinds mensenheugenis al een link met de autosector heeft gehad.

Advertentie – lees hieronder verder

Na de oorlog werd Jean Daninos directeur van Facel. Hij was een voormalig werknemer van Citroën die voor Bronzavian, het moederbedrijf van Facel, had gewerkt. De firma was betrokken bij de toelevering van carrosserieën, met name voor Bentley (Cresta), en zou met Daninos aan het roer de stap naar een eigen productiemodel zetten.

De onafhankelijkheid

Facel Vega prototype

Rond 1952 startte Pierre Daninos met de ontwikkeling van een 2+2 coupé, aangedreven door een Amerikaanse V8. Waarom geen Franse motor? Omdat de Griekse Fransman vond dat geen enkele motor uit zijn geboorteland voldoende krachtig of verfijnd was.

De tests waren overtuigend genoeg en in 1954 werd de Vega officieel voorgesteld. Het was een echte klasbak: groot, luxueus, geraffineerd. Het model sloeg in als een bom en niet alleen vanwege het allure en het knappe design, maar ook vanwege de prestaties. De coupé haalde vlot 200 km/u, wat in de jaren ’50 opzienbarend was. Twee jaar later werd van de coupé een sedanversie afgeleid: de Vega Excellence.

Facel Vega Excellence

Toptechnologie

Dat de Vega een echte premiumwagen was, kon je afleiden van zijntoptechnologie. De Chrysler-motor was één ding, maar de auto was bijvoorbeeld ook voorzien van vier schijfremmen.

De toenmalige jetset kon niet naast deze Franse schoonheid kijken. Het was nu eenmaal een pracht van een wagen die op verschillende punten scoorde. Desondanks waren de oplagen bijzonder beperkt en de marges eveneens.

Om meer Facels te kunnen verkopen, kwam Daninos op het idee om een kleinere, open sportwagen te produceren. Die Facellia werd echter niet zo succesvol als gehoopt, wat te maken had met zijn zwakke Franse motor en een gebrek aan betrouwbaarheid.

Facel Vega Facellia

De tegenvallende verkoop van de Facellia bracht het bedrijf zware schade toe. In 1962 kwam er zelfs een liquidatie van, ondanks een aanzienlijke lening van de Franse regering.

De reddingspoging

Een jaar voordien, in 1961, had Facel geprobeerd om een faillissement te voorkomen. Dat deed het merk met de Vega II, uitgerust met beer van een 6,3 liter V8-motor, en vervolgens met de intrede van een Volvo-motor in de Facellia.

Facel Vega II

Er werden ook andere tussenmodellen werden gecreëerd, zoals de Facel 6, maar zij mochten niet baten: de verkoop kwam gewoonweg nooit echt van de grond en de fabrikant moest noodgedwongen de deuren sluiten.

Duizend auto’s per jaar

In totaal werden er 10.000 Facels gebouwd op iets meer dan 10 jaar tijd. Wie vandaag een Facel wil kopen op de oldtimermarkt, moet afhankelijk van het model en de staat tussen 40.000 en maar liefst 200.000 euro rekenen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon