Het magazine Hagerty bracht de bal aan het rollen met de bewering dat één van de twee enige Mercedes 300 SLR Ulenhaut Coupés werd verkocht tijdens een zeer besloten veiling die plaatsvond op 6 mei in het Mercedes Museum in Stuttgart.
Dodelijke crash
Volgens Hagerty werd de auto verhandeld voor de extreme som van 135 miljoen euro, waardoor dit nu de duurste auto ter wereld zou zijn – veel duurder nog dan de Ferrari 250 GTO, waarvan een topexemplaar in recente termen ‘amper’ 70 miljoen dollar heeft opgebracht.
Advertentie – lees hieronder verder
De Mercedes in kwestie draagt het chassisnummer 0008/55 en is de tweede van twee exemplaren die werden ontworpen door Rudolf Uhlenhaut, de beroemde ingenieur van de firma in de jaren ’50. De toekomst van deze bolide zag er veelbelovend uit, tot een ramp de autosportgeschiedenis zou herschrijven.
De 300 SLR was een rasechte racewagen waarvan de doorontwikkeling werd stopgezet na het fatale ongeval van Pierre Levegh tijdens de beruchte 24 uren van Le Mans in 1955. Mercedes gaf er vervolgens de brui aan tot 1989 (!) en de SLR bleef in handen van Uhlenhaut die hem als ‘bedrijfswagen‘ inzette, onder andere om van meeting naar meeting te rijden.
De 300 SLR Uhlenhaut, voorzien van een ongeveer 280 pk sterke 3-liter 6-in-lijnmotor, is in staat om een fabelachtige topsnelheid van bijna 290 km/u te halen, een bewijs van hoe ver Mercedes al stond in het midden van de vorige eeuw.
Zal hij nog rijden?
Sommige bronnen claimen dat de auto aan een Britse verzamelaar werd verkocht, die ermee heeft ingestemd om hem tentoon te stellen op prestigieuze evenementen.
Gezien het bedrag dat er naar verluidt voor werd betaald, is het onwaarschijnlijk dat deze Mercedes ooit nog zal rijden, laat staan racen.
Video: Goodwood Road & Racing / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be