Volgens de geruchten behoorde de Audi-fabriek in Vorst (Brussel) tot de kanshebbers om de Q4 e-tron te produceren, een 100% elektrische SUV die heel wat succes kent. Intussen werd officieel bevestigd dat de Belgische fabriek inderdaad verantwoordelijk wordt voor de bouw van deze wagen, naast de grote (en dure) Q8 e-tron.
Naar verwachting zal het productieritme dus weldra flink stijgen op de site in Vorst, want de vraag naar de Q4 e-tron verzwakt niet, integendeel. Als gevolg hiervan wordt de Brusselse fabriek nu ingeschakeld om dit zogenaamde ‘overflow’ model te vervaardigen, dat tot nu toe enkel door de site in Zwickau (Duitsland) werd geproduceerd. De reden hiervoor is dat ook bij Audi de wachttijden stevig oplopen: wie nu bestelt, moet 18 maanden geduld oefenen.
Advertentie – lees hieronder verder
40.000 voertuigen
Volgens de plannen van Audi zal de fabriek in Brussel tegen 2026 naar verwachting 40.000 Q4 e-trons produceren, aan een ritme van 70 eenheden per dag. De productie zou in de tweede helft van 2023 moeten starten en zal in ieder geval tot 2026 duren. Dat verzekert een mooie diversificatie van de productie met technologieën die naar verwachting de komende jaren nog meer zullen worden ingezet.
Dat is uiteraard uitstekend nieuws, aangezien Audi Brussels hiermee de continuïteit van zijn activiteiten voor meerdere jaren verzekert, want na de Audi e-tron staat de fabriek ook in voor zijn opvolger: de Q8 e-tron. Het management geeft toe dat er een enorme vraag is naar deze voertuigen en zegt dat het heel goed in staat is om de productiecapaciteit verder uit te bouwen.
En de batterijen?
De Audi-fabriek assembleert niet alleen elektrische auto’s, ze is het ook verantwoordelijk voor het samenstellen van de accupakketten van Q8 e-tron. Concreet worden de cellen per spoor getransporteerd en vervolgens in pakketten geassembleerd. Dit werk vereist een specifieke opleiding van het personeel dat 200 werknemers enkel voor de batterijen telt. Voor de Q4 e-tron worden de batterijen echter niet ter plaatse geassembleerd, maar komen ze rechtstreeks uit Duitsland.
Deze ontwikkelingen suggereren dat de fabriek in Vorst nog mooie jaren voor de boeg heeft, terwijl ze ook een voorbeeld is op het vlak van duurzaamheid met vooral een geavanceerd recyclageproces, aangezien het afval van batterijen rechtstreeks wordt verwerkt door specialisten zoals Umicore en PowerCo.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be