Om de overgang naar de elektrische auto te verzekeren, blijft de toegang tot batterijen een fundamentele factor voor de autoconstructeurs, vooral in een context van schaarste aan grondstoffen en inflatie. In deze sector hebben de Chinezen een aanzienlijke voorsprong genomen, en in het bijzonder de fabrikant CATL die de grootste leverancier van batterijen ter wereld is geworden. In 2022 was dit bedrijf goed voor 37,1% van de batterijleveringen wereldwijd. De positie van CATL is dan ook zeer dominant, aangezien verder het Chinese BYD 13,6%, het Zuid-Koreaanse LG 12,3% van de packs, Panasonic 7,7% (Japan), SK (Korea) 5,9% en Samsung (Korea) 5% van de batterijen leverden die door elektrische auto’s worden gebruikt.
We weten hoeveel de batterijen in het budget van de fabrikanten (en dus de automobilisten) wegen in de productiekosten (of de aankoop) van een elektrische auto. Het energiepakket vertegenwoordigt 40% van de prijs van de geproduceerde auto. Het is dus het belangrijkste element dat zowel de verkoopprijs als de aantrekkelijkheid van het voertuig op de markt bepaalt. Volgens het Chinese medium 36KR zou CATL echter nieuwe contracten bieden die veel voordeliger zijn voor zijn beste klanten. Volgens de informatie die is gelekt, kan de korting oplopen tot 7% als de klant zich ertoe verbindt om ten minste 80% van de pakketten van CATL te kopen, aluds Bloomberg, die Yicai Global citeert. En niet verrassend zijn de klanten die een deal aangingen met CATL uitsluitend Chinese fabrikanten.
Niet voor andere constructeurs
Deze kortingen zouden al in het laatste kwartaal van 2023 van toepassing kunnen zijn. Dat betekent dat Chinese merken al in 2024 echt onverslaanbaar zouden worden qua prijs, omdat de andere fabrikanten niet dezelfde voorwaarden hebben. Westerse merken zouden daarmee commercieel gehandicapt raken, waardoor het publiek wellicht naar de Chinese voertuigen zal overstappen, vooral in een tijd waarin Europa het einde van de verbrandingsmotor heeft ingeluid.
Advertentie – lees hieronder verder
Het valt nog te bezien wat Westerse en Europese fabrikanten zullen doen in deze prijzenoorlog. Tesla heeft zijn eigen tarieven al verlaagd om de Chinese concurrentie te bestrijden, omdat de verkoop van het Amerikaanse merk in vrije val was. Het zal waarschijnlijk niet de enige zijn. Merken zullen ermee moeten instemmen om een deel van hun marge op te geven ten gunste van een hoger verkoopvolume, met het risico dat ze aan de zijlijn terechtkomen. Zowel Europa als de Verenigde Staten zijn van plan om batterijfabrieken op te zetten en lithiummijnen te openen om hun afhankelijkheid van China te verminderen. Alleen zal deze economische heroriëntatie waarschijnlijk makkelijk 10 jaar duren, een periode waarin we het risico lopen de rode loper uit te rollen voor de Chinese fabrikanten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be