Tot voor kort bleef Elon Musk de komst van een betaalbare Tesla beloven. Hij was zelfs niet bang om de (basis)prijs aan te kondigen: 25.000 dollar. Het zou de ‘Elektroauto des Volkes’ worden, een verwijzing naar Volkswagen. De elektrische auto voor iedereen dus. Het doel: de markt overspoelen met een model dat voldoende krachtig en goedkoop was. Dit had de Model 2 moeten worden.
Maar enkele weken geleden keerde Elon Musk op zijn stappen terug. Alweer, zou je zeggen. Hij kondigde aan dat het project (dat nochtans al goed op gang leek) er niet zou komen en vervangen wordt door de zelfrijdende robotaxi, de Cybercab, die onlangs gepresenteerd werd.
De verklaring
We vragen ons af wat Elon Musk bezielde om dit veelbelovende project te annuleren, aangezien steeds meer constructeurs met auto’s in deze prijscategorie op de proppen komen (Citroën met de ë-C3, Renault met de R5, Fiat met de Grande Panda enzovoort). Elon Musk gaf zelf de verklaring voor deze spectaculaire ommekeer tijdens een conferentie over de resultaten van Tesla. Een aandeelhouder vroeg hem wanneer we een gewone (niet-zelfrijdende) auto van 25.000 dollar kunnen verwachten.
Advertentie – lees hieronder verder
Er volgde ook een antwoord. Voor Musk is het idee van een Tesla om zelf mee te rijden voor 25.000 dollar ‘nutteloos’ geworden. “Eigenlijk denk ik dat het zinloos is om een gewoon model van 25.000 dollar te hebben. Dat zou dom zijn”, antwoordde de miljardair. Volgens Musk is de toekomst zelfrijdend, en dus moet deze auto dat absoluut zijn. Vandaar de robotaxi of Cybercab.
In 2026
Elon Musk herhaalde zijn plan om de Cybercab al in 2026 te produceren en op de markt te brengen, na de uitrol van de 100% zelfrijdende versies van de Model 3 en Y in Texas en Californië volgend jaar. Maar mogen we dit ook geloven? Zulke beloftes over volledig zelfrijdende auto’s horen we al een decennium lang. En tot nu toe is autonoom rijden niet gelukt.
De geloofwaardigheid van Tesla (of liever die van zijn managers) wordt vaak in twijfel getrokken. Tesla belooft al enkele jaren om tegen 2030 20 miljoen auto's per jaar te bouwen, meer dan twee keer zo veel als Toyota en tien keer meer dan het huidige verkoopvolume, dat al erg moeilijk haalbaar is. Symbolisch voor deze grootheidswaanzin: in zijn laatste ‘impactrapport’ liet Tesla deze doelstelling van 20 miljoen auto’s los. Met de Model 2 gebeurde hetzelfde. Dit model zou het merk sterk laten groeien, met revolutionaire technologieën zoals gigacasting. Maar er komt niets van in huis.
Harde realiteit
Wellicht werd de Model 2 ingehaald door de realiteit. Tesla besefte rijkelijk laat dat het achterliep op zijn Chinese concurrenten. Het merk veranderde liever zijn strategie dan een auto te bouwen die minder winstgevend is dan zijn concurrenten. Ondertussen daalde de aandelenkoers van Tesla met 9% toen beleggers oordeelden dat het Cybercab-project niet gedetailleerd genoeg was uitgewerkt. Begrijpelijk, want het doel van de Cybercab is nog erg onduidelijk, net als de goedkeuringen die vereist zijn om de weg op te mogen.
Voor een auto die bedoeld is als deelwagen kwam de configuratie met twee deuren en twee zitplaatsen bovendien als een verrassing voor veel waarnemers. Zulke auto’s zijn al lang niet meer op de markt. Dit verhaal wordt zeker vervolgd. Eén ding is zeker: Tesla is erin geslaagd een positief imago voor elektrische auto’s te creëren en de huidige modellen presteren echt heel goed. Maar Tesla zal meer transparantie en eerlijkheid moeten tonen. Is Elon Musk daartoe in staat?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be