CATL is de batterijgigant van China. Het is de grootste fabrikant ter wereld van pakketten voor elektrische auto’s en werkt voortdurend aan nieuwe chemische samenstellingen die niet alleen efficiënter, maar ook goedkoper te produceren zijn. Onlangs presenteerde het bedrijf een nieuw type batterij dat het de komende jaren op de markt hoopt te brengen en dat een aantal indrukwekkende eigenschappen bezit: een garantie van 10 jaar, een actieradius van 1000 km en een oplaadtijd van 0 tot 80% in slechts 6 minuten.
Maar CATL is niet van plan om het bij batterijen te laten. Sterker nog, de reus is ook zinnens om zich in de autobouw zelf te begeven, met het aanbieden van kant-en-klare oplossingen. Het is immers duidelijk dat auto’s een enorm meccanoset worden, met als doel de kosten zo laag mogelijk te houden. Eigenlijk is het een beetje zoals de oplossing die Volkswagen enkele jaren geleden ontwikkelde, maar dan in het extreme: een basisfundament waatop je een hele reeks technische onderdelen kunt monteren om ‘jouw’ auto te ontwerpen.
Het einde van een tijdperk
Het tijdperk van de gepersonaliseerde auto is voorbij: geen 4-cilinder, V6- of 8-cilindermodellen meer. Weg met de modellen met een torsie-(achter)as of een multilink-chassis. De toekomst ligt in één enkele configuratie die dankzij elektronica op allerlei manieren kan worden gebruikt. Kortom, alles zal identiek zijn en aanpassingen worden gemaakt via een softwarematrix. Vanaf nu zijn het ontwerp en de interface de enige aspecten die veranderd kunnen worden. Punt uit.
Door de besparingen die deze extreme standaardisatie met zich meebrengt, kunnen er meer middelen worden toegewezen aan de ontwerpers en aan connectiviteitselementen. Dit idee van standaardisatie sprak CATL aan, dat uitging van de volgende premisse: aangezien het al batterijen levert aan bijna elke fabrikant ter wereld, zou het een stap verder kunnen gaan en ook een compleet chassis kunnen aanbieden. En dat is gelukt: het heet CIIC skateboard. Het hele pakket bestaat uit een accu (uiteraard), maar ook een elektromotor, een platform dat naar wens kan worden aangepast, ophanging, stuurinrichting en zelfs wielen… Kortom, de kopers en dus de fabrikanten die we vandaag kennen, zullen deze technische componenten enkel nog moeten aankleden.
Advertentie – lees hieronder verder
Segment B en C om mee te beginnen
De eerste versie van deze modulaire CIIC-architectuur zal gereserveerd zijn voor voertuigen uit het B- en C-segment vanaf 2024. De technologieën zullen geavanceerd zijn, zelfs voor deze kleine voertuigen, met een groot bereik en 800 volt-netwerken die bliksemsnel opladen mogelijk maken – 300 km in 5 minuten. De Chinese gigant belooft de eerste toepassingen op Euopese en Aziatische wegen in 2025. De toekomst kan soms erg vreemd ogen.
Zie ook: https://gocar.be/fr/actu-auto/electrique/batteries-solides-il-ny-en-aura-pas-pour-tout-le-monde
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/vastestofbatterijen-niet-genoeg-voor-iedereen
Zie ook: https://gocar.be/fr/actu-auto/economie/la-renault-electrique-a-moins-de-20000-euros-est-une-twingo-et-elle-veut-faire-mal-a-la-chine-2026
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/economie/elektrische-renault-onder-20-000-euro-is-twingo-en-wil-china-treffen-twingo-2026
Zie ook: https://gocar.be/fr/actu-auto/electrique/renault-et-valeo-presentent-un-nouveau-moteur-electrique-unique-au-monde-ea7
Lees ook: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/renault-valeo-presenteren-nieuwe-elektromotor
Les économies qui découleront d’ailleurs de cette standardisation extrême permettra justement d’allouer plus de ressources aux designers, mais aussi aux éléments de connectivité. Cette idée de standardisation plaît à CATL qui est parti du postulat suivant : comme celui-ci fournit déjà les batteries à presque tous les constructeurs de la planète, il pouvait pousser sa démarche un cran plus loin et proposer aussi un châssis entier. Et c’est fait : il s’appelle CIIC skateboard. Cet ensemblier est composé d’une batterie (évidemment), mais aussi d’un moteur électrique, d’une plate-forme modulable au besoin, des suspensions, de la direction et même des roues… Bref, les acheteurs et donc les constructeurs que nous connaissons aujourd’hui n’auront plus qu’à habiller ces composants techniques.
Segment C et B pour commencer
La première itération de cette architecture modulaire CIIC sera réservée aux véhicules des segments B et C dès 2024. Les technologies seront à la pointe, même pour ces petits véhicules avec de grandes autonomies, mais aussi des réseaux 800 Volts permettant une recharge éclaire – 300 km en 5 minutes. Le géant chinois promet les premières applications sur les routes d’Europe et d’Asie dès 2025. L’avenir est parfois flippant…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be