Het is bekend dat de prijzen van grondstoffen voor de constructie van batterijen – ook die van elektrische auto’s – zoals kobalt, nikkel en lithium, de laatste tijd stevig zijn gestegen, waardoor ook de accu’s flink duurder werden. Nochtans werd er al lang vanuit gegaan dat de prijzen gestaag zouden dalen en zo dus ook de kostprijs van een elektrische auto verder zouden reduceren.
Die trend was het laatste decennium duidelijk te merken met de accukostprijs die daalde van ongeveer 1.000 dollar per kWh in 2010 naar 141 dollar per kWh in 2021. Dit was een factor die voor een belangrijke boost in de elektrische transitie in de autosector zorgde. Maar daar komt nu alweer een kentering in, zoals blijkt uit een onderzoek van BloombergNEF naar de prijs van Li-ion-batterijen dat een stijging van 7% in 2022 vermeldt.
Hierbij dient ook genoteerd te worden dat de gemiddelde accuprijs nog hoger had kunnen uitvallen zonder het groeiende aandeel van de goedkopere LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), die intussen een marktaandeel van bijna 40 percent uitmaken.
Hoewel de prijzen van de grondstoffen weer wat zouden kunnen dalen, vrezen experts dat de prijzen nog geruime tijd hoog zullen blijven of verder kunnen stijgen door de stijgende vraag naar batterijen, die op korte termijn ook niet kan worden opgevangen door een ruimer aanbod aan grondstoffen, omdat het nu eenmaal een tijd duurt vooraleer nieuwe mijnexploitaties operationeel zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Omslagpunt nog niet bereikt
Er is altijd gesteld dat de grens van 100 dollar per kWh het omslagpunt zou zijn waarbij de kostprijs van elektrische auto’s zou zakken tot die van de klassieke voertuigen met een verbrandingsmotor. Er werd vanuit gegaan dat die in 2024 zou bereikt worden. Maar met de huidige prijsevoluties op de grondstoffenmarkten en de verder toenemende vraag naar accu’s zal dat pas ten vroegste in 2026 mogelijk zijn.
Anders gezegd: een zeer snelle prijsdaling van de elektrische auto’s zit er nog niet meteen in. En dat kan inderdaad een ferme rem betekenen op de snelle en vlotte transitie naar elektrisch rijden die de Europese Unie wil inzetten. Nu moet je nog steeds zowat het dubbele neertellen voor een EV vergeleken met een gelijkaardig model met een verbrandingsmotor. Voor een elektrische middenklasser zit je al gauw aan een investering van 40.000 euro of meer, en daar zou zeker 15.000 euro vanaf moeten gaan om deze voertuigen voor de massa bereikbaar te maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be