De Porsche Taycan, die in 2015 als concept werd gepresenteerd, heeft in 2019 een opmerkelijke entree gemaakt op de markt voor elektrische auto’s. Naast zijn topprestaties viel het model ook op door zijn toen nieuwe 800 V–laadarchitectuur en zijn actieradius, die tot 512 km claimde.
Sindsdien is er natuurlijk een wereldwijde race gestart rond de elektrische auto en in het bijzonder rond de technologieën die voor de batterijen worden gebruikt, zodat ze sneller kunnen worden opgeladen en een grotere capaciteit bieden. In afwachting van de vaste batterijen, die voor 2026-2027 zijn beloofd, heeft de lithium-iontechnologie nog een mooie toekomst voor zich, vooral omdat er nog ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Dit bleek onlangs bij CATL, dat een techniek aankondigde die de huidige cijfers zal verdubbelen.
1300 km?
Maar Porsche is van plan nog verder te gaan. In een recente publicatie haalt de fabrikant het werk aan van chemicus Falko Schappacher, die suggereert dat elektrische auto’s binnenkort tot 1.300 km kunnen rijden. Hoe kan dit bereikt worden? Met solide technologie natuurlijk, maar dat niet alleen. De wetenschapper legt ook uit dat de vervanging van grafiet anoden door silicium anoden en het principe om batterijen rechtstreeks in het chassis te integreren (cell-to-pack) tot deze ontwikkelingen moeten bijdragen.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is nog niet alles. Volgens Falko Schappacher zullen ook de oplaadtijden aanzienlijk korter worden: het opladen van een auto tot 80% zal dankzij de silicium anoden op een dag “niet langer duren dan een volle tank benzine“. Porsche kondigt aan dat het mogelijk zal zijn om in minder dan 15 minuten van 5 tot 80% op te laden, tegenover de nu 22 minuten voor de Taycan (met een pieklading van 270 kW). Om dit te bereiken zal Porsche gebruik maken van de joint venture CellForce, opgericht met celfabrikant Customcells Holding GmbH.
Krachtigere laadstations
Natuurlijk zal deze toename van het vermogen ook moeten worden toegepast op de laadstations, die momenteel een plafond hebben van 350 kW (Ionity). Maar ook hier komt verandering in, met laadstations die tot 500 of 600 kW krachtig zouden kunnen zijn, zoals blijkt uit het onderzoek dat op dit gebied wordt verricht met inductielaadsystemen of de Chinese fabrikanten Nio (500 kW) en Geely (600 kW).
Porsche is niet het type bedrijf dat plannen maakt voor de toekomst. En als de fabrikant deze evoluties vermeldt, is het waarschijnlijk dat de ontwikkeling ervan al vergevorderd is. Maar natuurlijk kondigt de fabrikant geen datum of deadline aan voor hun implementatie. Om verder te gaan, we weten dat de 1.000 km elektrische auto al bestaat: het is de Zeekr 001 (Geely). Natuurlijk is dit het cijfer dat is goedgekeurd voor de Chinese markt, die minder veeleisend is dan de Europese. Maar we komen heel dichtbij deze aankondigingen die enkele maanden geleden nog ongelooflijk leken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be