Elektrisch

Fleet EV Experience Days 2024 – Alles wat je moet weten over het opladen van elektrische auto’s

Voor je een elektrische auto koopt, kun maar beter weten hoe je de technische gegevens van constructeurs interpreteert. Hier volgt wat meer uitleg om teleurstellingen bij het opladen te voorkomen.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 3 okt. 2024 | Leestijd: 5 min

De oplaadmogelijkheden van een elektrische auto blijven een doorslaggevend aspect dat veel automobilisten nog altijd afschrikt om voor elektrificatie te kiezen. De laadtijden kunnen sterk verschillen per model en afhankelijk van hoe de auto wordt gebruikt. Dit kan dus van kapitaal belang zijn. De technische gegevens die fabrikanten verstrekken, zijn echter zo uitgebreid dat je er niet meer aan uit geraakt.

borne

Advertentie – lees hieronder verder

kW en kWh

Een van de termen die het vaakst door elkaar gehaald worden, zijn kW en kWh. Het eerste verwijst naar een eenheid van vermogen, die in dit geval de laadsnelheid van een lader aangeeft. De tweede is een eenheid van energie die de totale energie kwantificeert die door een lader aan een auto wordt geleverd. Deze twee waarden gaan hand in hand bij het opladen van een auto: als de lader een vermogen van 50 kW heeft en de auto een uur lang oplaadt, zal de lader 50 kWh elektriciteit leveren.

Elke auto accepteert een ander laadvermogen, afhankelijk van de batterijtechnologie en de boordlader voor AC-laden. Het is dus van groot belang om de laadcapaciteit van je auto te kennen voor je hem koopt, anders heb je een probleem.

Tijdens het opladen kan de laadsnelheid van de batterij variëren door een aantal factoren, zoals het batterijmanagementsysteem van de EV. De buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij zorgen ervoor dat het beloofde vermogen van de lader niet noodzakelijk hetzelfde is als het vermogen dat je daadwerkelijk krijgt tijdens het opladen. De snelheden verbeteren echter naarmate de technologie evolueert. In slechts enkele jaren tijd zijn de laadtijden aanzienlijk verkort en de dankzij de vooruitgang in de chemische samenstelling van batterijen zal de situatie blijven evolueren.

Dacia

Wisselstroom en gelijkstroom

Thuis heb je wisselstroom (AC), die gemakkelijk over lange afstanden kan getransporteerd worden. Gelijkstroom (DC) daarentegen wordt vooral gebruikt om energie op te slaan in de batterijen van elektrische apparaten.

Auto’s op batterijen kun je in theorie opladen met een stopcontact thuis, maar de elektriciteit wordt geleverd via een AC/DC-boordlader in het voertuig, die de wisselstroom omzet in gelijkstroom. Het nadeel van deze oplossing is dat ze vrij traag is. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een intelligent laadpunt dat het vermogen tijdens het laden regelt om zich aan te passen aan de beperkingen van het netwerk. Dit systeem, dat meestal tussen de 1.000 en 3.500 euro kost, is erg aantrekkelijk want het optimaliseert het laadproces en je kunt profiteren van gunstige tarieven tijdens de daluren. In de praktijk hoef je de auto alleen maar aan te sluiten als je thuiskomt en de lader doet de rest voor jou.

Om snel op te laden, ga je het best naar een snellader die werkt op gelijkstroom, waarmee je in slechts enkele tientallen minuten een goed rijbereik hebt. Terwijl opladen met wisselstroom aan te raden is omdat het de batterij minder belast, gebruik je een snellader beter alleen als het echt nodig is, omdat het na verloop van tijd een negatieve invloed kan hebben op het rijbereik van je auto.  Bovendien liggen de tarieven per kWh hoger dan bij andere manieren van opladen. Je moet er ook op letten dat je niet onder de 20% oplaadt en niet boven de 80% om de batterijcellen te sparen.

Onderzoek vordert

Inductieladen zou een aantal technische problemen kunnen verhelpen, vooral in stedelijke omgevingen, en kan meer bestuurders overtuigen om over te schakelen op elektrische auto’s. Stel je voor dat dit systeem geïntegreerd wordt in veel parkeerplaatsen, waardoor files bij de snelladers vermeden worden. Met meer oplaadpunten zouden fabrikanten ook kleinere batterijen kunnen gebruiken, wat kan helpen om EV’s te democratiseren.

Momenteel testen constructeurs zoals Renault en Volvo prototypes, net als een aantal bedrijven die gespecialiseerd zijn in laadinfrastructuur. Testen in reële omstandigheden zijn aan de gang in verschillende Europese steden, vooral met taxibedrijven. Maar inductieladen is zeker nog geen realiteit door meerdere obstakels: de laadsnelheid ligt lager dan met een kabel en de meerkosten van deze technologie blijven erg hoog.

Induction-Vinci

Apps als hulpmiddel

Mensen die twijfelen om elektrisch te rijden, argumenteren vaak dat opladen te veel gedoe is tijdens de dagelijkse ritten. Maar bij normaal gebruik hoeft de bestuurder van een elektrische auto die elke dag 50 tot 60 km aflegt de auto niet dagelijks op te laden, verre van zelfs. Gezien de gemiddelde batterijcapaciteit van de huidige auto’s hoef je maar om de vijf tot zes dagen op te laden.

Voor langere ritten heeft de publieke laadinfrastructuur de laatste twee tot drie jaar een hoge vlucht genomen. Er zijn veel nieuwe laadpunten verschenen langs snelwegen, hoofdwegen en industrieterreinen. Enkele apps kunnen je helpen bij het plannen van je verplaatsingen. Hiermee kun je tussenstops plannen om op te laden, laadpunten op je route vinden en zelfs de status van je batterij in de gaten houden. Zo kun je met het volste vertrouwen lange afstanden afleggen.

Wil je deelnemen aan de Fleet EV Experience Days 2024 en zelf auto’s testen? Koop dan nu je tickets!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon