Enkele jaren geleden werd Frankrijk nog een ‘laadwoestijn’ genoemd door reizende EV-rijders die op het gebrek aan snellaadinfrastructuur stootten. Vandaag heeft Wallonië die titel overgenomen. Onder bestuurders van elektrische auto’s is het bijvoorbeeld genoegzaam bekend dat er op de E411 na Waver tot aan het Groothertogdom Luxemburg nauwelijks snelladers te vinden zijn in de onmiddellijke omgeving van een parking of afrit. Bijladen alvorens je de taalgrens oversteekt is de boodschap, net zoals men op andere continenten de gewoonte heeft om de auto steeds vol te tanken alvorens de woestijn in te rijden.
Er is beterschap op komst, maar het gaat traag. Zo heeft de Nederlandse speler Fastned in 2023 een snellaadstation geopend op de Baraque de Fraiture, pal aan de E25. Ook vanuit Frankrijk komt er nu initiatief. Het bedrijf Driveco gaat 15 miljoen euro investeren om tegen 2026 liefst 210 laadstations met in totaal 1.000 laadpunten te bouwen, de grote meerderheid snelladers met een vermogen van 50 tot 400 kW. Men mikt vooral op parkings van winkelcentra, restaurants en supermarkten in Wallonië, en minder op Vlaanderen, waar de laadinfrastructuur al breder uitgerold is.
Vandaag heeft Driveco al zo’n 15 laadstations met 70 laadpunten in ons land, herkenbaar aan hun appelblauwzeegroene kleur. Driveco heeft niet de bedoeling om echte snellaadstations à la Fastned te bouwen, wel om op strategische punten snelladers te plaatsen. Deze gaan ze financieren met de opbrengst van de installatie van tragere laders van 11 tot 22 kW op bedrijventerreinen. Vanaf 6 à 8 laadbeurten per dag is een laadpunt rendabel, aldus Victor De Vilmorin, de directeur van de Belgische afdeling van Driveco.
Advertentie – lees hieronder verder
80% van de bedrijfswagens elektrisch
Het is geen toeval dat opnieuw een buitenlandse speler België uitkiest om te investeren in laadpalen. Ons land is een van de belangrijke EV-markten van Europa geworden, door de duidelijke politiek van de overheid om in eerste instantie het volledige bedrijfswagenparkt te elektrificeren via de fiscale aftrekbaarheid. Daardoor is vandaag al meer dan 80% van de nieuw bestelde bedrijfswagens volledig elektrisch.
Dit is vooral een fenomeen ten noorden van de taalgrens, waar meer bedrijfs- en salariswagens in omloop zijn. Toch is een gelijkere spreiding van de openbare laadinfrastructuur van belang om elektrisch rijden zo gebruiksvriendelijk mogelijk te krijgen voor iedereen. Doordat ook veel Nederlanders reeds elektrisch rijden, is er bovendien een reële vraag naar snelladers voor mensen die op doorreis zijn.
Inhaalbeweging
Volgens de recentste cijfers van automobielfederatie Febiac zijn er vandaag zo’n 2.100 laadstations in heel Wallonië, tegenover 1.500 in Brussel en liefst 12.000 in Vlaanderen. De vuistregel is om 1 openbare laadpaal te hebben voor elke 10 elektrische auto’s, maar dat aantal wordt in Wallonië momenteel in de verste verte niet gehaald.
Wallonië maakt wel werk van een inhaalbeweging en kondigde eerder dit jaar aan dat het hier 15 miljoen euro voor vrijmaakt. Bovendien investeerde Wallonie Entreprendre 6,5 miljoen euro in het jonge Vlaamse bedrijf Sparki, dat een laadnetwerk wil uitbouwen in de buurt van snelwegen en stadscentra. Daarmee wil het zowel de reizende automobilisten als bewoners van stadscentra zonder eigen parkeerplaats aanspreken. Om de investering te druken, zal het lokaties van partners als brandstofbedrijf Maes gebruiken. Het werkt echter ook aan ultrasnelle laders met een duizelingwekkend vermogen van 720 kW, wat momenteel nog met geen enkele auto haalbaar is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be