Batterijen van geparkeerde elektrische auto’s zouden van goudwaarde kunnen zijn voor het stroomnet van de toekomst, zo leert een studie van het Fraunhofer-instituut, in opdracht van de ngo Transport & Environment (T&E). Door ze in te zetten als buffer voor de pieken en dalen van de stroomproductie van windmolens en zonnepanelen, zouden ze in Europa tegen 2030 een kleine 10 miljard euro besparing per jaar moeten kunnen opleveren. Tegen 2040 zou dat al over 22 miljard euro gaan, zo werd berekend.
Momenteel is dit echter niet mogelijk. Om stroom te kunnen bufferen, is een vehicle-2-grid-systeem (V2G) nodig, een laadkast die in 2 richtingen werkt. Daarmee kan je niet enkel stroom van het net in een EV pompen, maar omgekeerd ook elektriciteit weer op het net zetten. Het is wachten op een Europese standaard hiervoor, en ook Synergrid, de Belgische federatie van netbeheerders, wacht op die homologatie.
Voor de duidelijkheid: V2G is niet hetzelfde als V2H, oftewel vehicle-to-home, waarbij de auto kan dienen als thuisbatterij wanneer hij is ingeplugd, en ‘s avonds bijvoorbeeld de wasmachine van stroom voorziet. Onder de noemer ‘bidirectioneel laden’ worden beide termen weleens door elkaar gehaald.
Advertentie – lees hieronder verder
Extra veel zonnepanelen
Met een goed functionerend V2G-systeem zou Europa tegen 2040 nog eens 40% meer zonnepanelen kunnen leggen dan het zou kunnen zonder zo’n systeem. Het gaat daarbij om een extra productiecapaciteit van 430 gigawatt, ofwel het dubbel van vandaag. Doordat de EV’s deze opbrengst kunnen bufferen, zijn er minder kern-, steenkool- en gascentrales nodig om de klok rond stroom te voorzien, ook op bewolkte en windstille dagen.
Doordat de stroomproductie gebufferd en dus gestabiliseerd wordt, kan er potentieel ook 9,8 miljard euro bespaard worden op het versterken van het Europese distributienet. T&E vermeldt daar wel meteen bij dat een verzwaring van het net sowieso nodig, en dat V2G dit niet noodzakelijk kan vervangen.
Volgens de studie zouden elektrische auto’s in 2040 als buffer tot 9% kunnen bijdragen aan de jaarlijkse stroomproductie, oftewel de vierde belangrijkste elektriciteitsleverancier worden. Op piekmomenten zouden ze zelfs 15 à 20% van de vraag moeten kunnen bedienen.
Wat met de levensduur?
Opvallend is dat Fraunhofer ook stelt dat V2G de levensduur van de batterij met tot 9% kan verlengen, vergeleken met normaal op- en ontladen. Dit omdat de accu vaker in zijn ‘ideale zone’ van 20 tot 80% lading zit, en minder vaak volledig opgeladen of volledig ontladen is.
Dit is in tegenstelling tot eerdere aannames, die stellen dat een batterij net wel sneller zal verouderen, door het frequentere op- en ontladen.
Wat de concrete winst zou zijn voor de particuliere gebruiker is onmogelijk in te schatten. Het hangt niet enkel af van ieders persoonlijke situatie, bijvoorbeeld de aanwezigheid van zonnepanelen, maar ook van de tariefstructuur van een V2G-systeem. Hoeveel zal je immers krijgen wanneer je een kilowattuur vanuit je EV op het stroomnet zet?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be