Hoe elektrische auto’s de stroomfactuur kunnen verlagen

Met tweerichtingsladen zouden elektrische auto’s ideaal zijn als buffercapaciteit voor het stroomnet. Dat zou in Europa tegen jaarlijks 22 miljard euro kunnen besparen aan productie- en distributiekosten.

Gepubliceerd op 2 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Hoe elektrische auto’s de stroomfactuur kunnen verlagen

Batterijen van geparkeerde elektrische auto’s zouden van goudwaarde kunnen zijn voor het stroomnet van de toekomst, zo leert een studie van het Fraunhofer-instituut, in opdracht van de ngo Transport & Environment (T&E). Door ze in te zetten als buffer voor de pieken en dalen van de stroomproductie van windmolens en zonnepanelen, zouden ze in Europa tegen 2030 een kleine 10 miljard euro besparing per jaar moeten kunnen opleveren. Tegen 2040 zou dat al over 22 miljard euro gaan, zo werd berekend.

Momenteel is dit echter niet mogelijk. Om stroom te kunnen bufferen, is een vehicle-2-grid-systeem (V2G) nodig, een laadkast die in 2 richtingen werkt. Daarmee kan je niet enkel stroom van het net in een EV pompen, maar omgekeerd ook elektriciteit weer op het net zetten. Het is wachten op een Europese standaard hiervoor, en ook Synergrid, de Belgische federatie van netbeheerders, wacht op die homologatie.

Voor de duidelijkheid: V2G is niet hetzelfde als V2H, oftewel vehicle-to-home, waarbij de auto kan dienen als thuisbatterij wanneer hij is ingeplugd, en ‘s avonds bijvoorbeeld de wasmachine van stroom voorziet. Onder de noemer ‘bidirectioneel laden’ worden beide termen weleens door elkaar gehaald.

Zonnestroom-1

Advertentie – lees hieronder verder

Extra veel zonnepanelen

Met een goed functionerend V2G-systeem zou Europa tegen 2040 nog eens 40% meer zonnepanelen kunnen leggen dan het zou kunnen zonder zo’n systeem. Het gaat daarbij om een extra productiecapaciteit van 430 gigawatt, ofwel het dubbel van vandaag. Doordat de EV’s deze opbrengst kunnen bufferen, zijn er minder kern-, steenkool- en gascentrales nodig om de klok rond stroom te voorzien, ook op bewolkte en windstille dagen.

Doordat de stroomproductie gebufferd en dus gestabiliseerd wordt, kan er potentieel ook 9,8 miljard euro bespaard worden op het versterken van het Europese distributienet. T&E vermeldt daar wel meteen bij dat een verzwaring van het net sowieso nodig, en dat V2G dit niet noodzakelijk kan vervangen.

Volgens de studie zouden elektrische auto’s in 2040 als buffer tot 9% kunnen bijdragen aan de jaarlijkse stroomproductie, oftewel de vierde belangrijkste elektriciteitsleverancier worden. Op piekmomenten zouden ze zelfs 15 à 20% van de vraag moeten kunnen bedienen.

Peugeot-308-SW-2021-break-plug-in-hybride-official-charger-opladen

Wat met de levensduur?

Opvallend is dat Fraunhofer ook stelt dat V2G de levensduur van de batterij met tot 9% kan verlengen, vergeleken met normaal op- en ontladen. Dit omdat de accu vaker in zijn ‘ideale zone’ van 20 tot 80% lading zit, en minder vaak volledig opgeladen of volledig ontladen is.

Dit is in tegenstelling tot eerdere aannames, die stellen dat een batterij net wel sneller zal verouderen, door het frequentere op- en ontladen.

Wat de concrete winst zou zijn voor de particuliere gebruiker is onmogelijk in te schatten. Het hangt niet enkel af van ieders persoonlijke situatie, bijvoorbeeld de aanwezigheid van zonnepanelen, maar ook van de tariefstructuur van een V2G-systeem. Hoeveel zal je immers krijgen wanneer je een kilowattuur vanuit je EV op het stroomnet zet?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.