Elektrische auto’s verkopen steeds beter in ons land en deze trend zal de komende maanden en jaren verder toenemen door de stimulerende belastingen (voor bedrijfswagens) en het vooruitzicht van het verbod voor auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035. Toch moet er nog steeds een enorm probleem overwonnen worden, dat nog belangrijker is dan de actieradius van elektrische auto’s: de mogelijkheid om op te laden. Het opladen van een EV is soms immers… bij wet verboden. Dit is meestal het geval wanneer de gebruiker zijn verlengsnoer op het voetpad legt om zijn voertuig te bereiken.
De situatie is natuurlijk absurd, aangezien de overheid tot nu toe zeer weinig maatregelen heeft genomen om een laadnetwerk uit te rollen dat die naam waardig is. In de stad zijn er echter noodzakelijkerwijs maar heel weinig gebruikers die garages, privé-opritten of andere specifieke plaatsen naast de openbare weg hebben om hun voertuig op te laden. Ze hebben dus eigenlijk geen andere keuze dan een verlengsnoer door hun raam en over het trottoir te laten lopen om hun voertuig aan te sluiten.
Bij wet verboden
Opladen op deze manier is echter bij wet verboden, omdat het als ‘wildladen’ wordt beschouwd, zoals Elke Van den Brandt (Groen) eraan herinnerde na een interpellatie in de Mobiliteitscommissie die deze steeds vaker voorkomende praktijk aanhaalde.
Advertentie – lees hieronder verder
“Het is inderdaad verboden om een kabel op het trottoir te leggen en er moet rekening worden gehouden met vele overwegingen voor een mogelijke tolerantie ten opzichte van deze praktijken, op het vlak van toegankelijkheid, veiligheid, beheer van de openbare ruimte, maar ook stedenbouw en erfgoedbescherming”, verklaarde de minister.
Veel huiseigenaren hebben echter geen keuze en door een gebrek aan infrastructuur trekken ze dan maar zelf hun plan om de openbare weg te herinrichten. Bijvoorbeeld met kleine geulen die voorkomen dat voetgangers over de kabels struikelen. Maar ook dat blijft eigenlijk bij wet verboden.
Volgens Elke Van den Brandt wordt momenteel een regionale oplossing bestudeerd om deze situatie te verhelpen. Er wordt overlegd met de burgemeesters van de 19 gemeenten en het is mogelijk dat er lokale oplossingen gevonden kunnen worden, maar “onder zeer strikte voorwaarden”. Het Centre de Recherches Routières (CRR) heeft ook de opdracht gekregen om pistes uit te stippelen die tot een harmonisering in het hele Gewest moeten leiden.
De minister herinnert er ook aan dat de betrokken eigenaars een verzoek kunnen doen om tot een oplossing te komen. Het risico is natuurlijk dat de kosten bij de gebruiker komen te liggen, zoals vaak het geval is. Het ontbreken van laadpalen en de dringende noodzaak om ze te plaatsen zijn niet nieuw.
Momenteel zijn er in Brussel slechts 250 openbare laadpalen beschikbaar (dus 500 laadpunten), wat natuurlijk onvoldoende is, ook al geeft de overheid aan dat dit aantal dit jaar opnieuw zal verdubbelen. Bovendien zijn er ook de hogere kosten bij deze laadstations dan thuis. En dat terwijl er al stedelijke oplossingen bestaan, zoals het Belgische Lupys. Dus waarom zouden we ze dan niet meteen invoeren?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be