Ook een klassieke auto met een verbrandingsmotor heeft nood aan een batterij. In de eerste plaats om de krachtbron te starten, maar ook om de randapparatuur (verlichting, radio, boordelektronica, …) van de noodzakelijke stroom te voorzien zodat ze in alle omstandigheden blijft functioneren.
Welke batterij voor je auto?
Je wagen wordt geleverd met een bepaald type batterij die geschikt is voor jouw voertuig. Bij vervanging schaf je dus logisch best hetzelfde type batterij met dezelfde specificaties (Volt, Ah) aan, die je terugvindt in de handleiding van je wagen of op de websites van speciaalzaken na het invoeren van het model van je auto.
Als we opzoeken wat een batterij van een gangbaar merk voor een VW Golf 1.5 TSI kost, zien we dat je voor circa 100 tot 150 euro gesteld raakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat is de levensduur van een autobatterij?
Dat is een fikse uitgave, die je echter niet meteen te wachten staat bij een nieuwe of een recente wagen. Een auto-accu heeft namelijk een gemiddelde levensduur van 4 tot 5 jaar in normale omstandigheden.
Dat betekent dat er geen abnormaal hoog of langdurig stroomverbruik is geweest zonder dat de motor draaide, want die wekt via de alternator stroom op om het energieniveau van de batterij steeds op peil te houden.
Een voertuig dat een lange tijd (enkele weken, maanden of langer) niet reed, kan echter met een leeglopende batterij af te rekenen krijgen omdat er toch nog steeds enkele kleine stoomverbruikers (klokje, alarm, diagnose, …) in de auto actief zijn. Een te diep ontladen batterij levert niet alleen geen stroom meer, maar kan hierdoor ook stuk gaan. Om dit te voorkomen kan je de batterij afkoppelen of ze aan een druppellader (kostprijs ca. 30 euro) hangen, die het chemisch proces in de batterij aan de gang houdt en zorgt dat de stroom op niveau blijft.
Welk onderhoud is nodig?
De meeste hedendaagse autobatterijen zijn ‘onderhoudsvrij’. Dat betekent in de eerste plaats dat het afgesloten batterijen zijn, waaraan je geen accuzuur meer moet toevoegen na een tijdje, zoals vroeger wel het geval was met de batterijtypes met vuldoppen.
Wel moet je er nog steeds op toezien dat de accupolen en aansluitingen schoon en corrosievrij zijn. Aanslag kan je eenvoudig verwijderen met een stalen borstel, een klusje dat iedereen kan uitvoeren.
Verder kan extreme koude voor startproblemen zorgen omdat de accu bij zeer lage temperaturen minder capaciteit heeft. Daarom zet je de wagen ’s winters best beschut in een garage als dat mogelijk is. En als je hem enige tijd niet gebruikt, hang je hem bovendien best aan een druppellader om te voorkomen dat de batterij te diep ontlaadt en zo voor startproblemen zou zorgen. Mocht de batterij toch helemaal plat staan, dan krijg je ze weer aan de praat met startkabels die je koppelt aan de werkende batterij van een ander voertuig.
Bij een start op koude dagen schakel best de stroomverbruikers (lichten, ventilatie, radio, …) even uit, zodat de batterij alle stroom kan aanwenden om de motor op gang te brengen. Eens dat is gelukt, kan alles weer aan, maar maak je best een iets langere rit om de batterij weer voldoende op te laden.
Bekijk ook af en toe de staat van de aandrijfriem van de alternator of vraag dat na te zien bij het onderhoud van je wagen. Dat gebeurt best voor de jaarlijkse vakantie of voor de winter. Een versleten riem kan namelijk de oorzaak zijn dat de batterij te weinig stroom ontvangt of traag of helemaal niet oplaadt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be