De auto-industrie talmt al jaren over het feit of ze waterstof al dan niet zal gebruiken als energiedrager voor onze uitstootvrije auto’s van de toekomst. Op papier houdt het voorstel steek: waterstof is een zeer aantrekkelijke energiedrager omdat het koolstofneutraal is, waarbij het voertuig alleen waterdamp uitstoot nadat de waterstof is gehydrolyseerd en weer is omgezet in elektriciteit om de batterij van de auto van stroom te voorzien. Dit kan natuurlijk alleen als er groene waterstof, d.w.z. waterstof uit hernieuwbare energiebronnen, wordt geproduceerd.
Anders blijft het voertuig soms vrij sterk uitstoten, omdat waterstof niet in de natuur voorkomt en het veel elektrische energie vereist om te worden geproduceerd. Daarom spreken we over grijze of roze waterstof, afhankelijk van de primaire energiebron voor de productie ervan.
Een revolutionaire methode op komst?
Tot nu toe is deze productiewijze het probleem. Want wereldwijd is het aandeel van hernieuwbare energie nog niet voldoende om in de behoefte aan (groene) waterstof te voorzien. De behoeften zijn echter enorm, zowel voor het vervoer als voor de industrie. Maar mogelijk is er nu een veelbelovende oplossing ontwikkeld door het Spaanse bedrijf Hysun (een joint venture tussen Nanogap en Tewer Engineering).
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet is de ontwikkelde oplossing totaal anders en innovatief, omdat er zo als eerste waterstof kan worden geproduceerd zonder… elektriciteit. Dit dankzij een nieuwe technologie die zonne-energie en water combineert. Inderdaad, in tegenstelling tot waterstof geproduceerd door elektrolyzers die op elektriciteit werken, gebruikt het productieproces hier de zon rechtstreeks.
Met behulp van nieuwe foto-thermokatalytische materialen die worden gecombineerd met zonneconcentrators, heeft Hysun een soort reactor gemaakt waarmee waterstof wordt verkregen door thermolyse van water – dus de chemische afbraak van moleculen.
Een onklopbare prijs
Het is duidelijk dat het project de studiefase voorbij is, want Hysun heeft zelfs al een prijs aangekondigd voor deze groene waterstof: 1 euro per kilogram in 2030 tegenover 5 euro per kilogram nu (en in het beste geval), wetende dat de prijs per kilo nu ook sterk gekoppeld is aan de prijs van elektriciteit.
Een ander sterk punt van de technologie van Hysun is de efficiëntie en het rendement van het proces: 40% efficiëntie in plaats van 10% momenteel, waardoor deze waterstof ook zou kunnen concurreren met de bron/ wielefficiëntie van de huidige aardolieproducten.
Tegen 2030 is Hysun van plan om 35 van dergelijke fabrieken te installeren die meer dan 100.000 ton waterstof per jaar kunnen produceren. De toekomst van onze auto’s en ons transport zou dus door deze Spaanse vondst gered kunnen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be