Elektrisch

Kunnen lithium-ion batterijen vijfmaal sneller opladen? 

Een studie die enkele maanden geleden werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Warwick, toont aan dat de huidige lithium-ionbatterijen veel sneller kunnen worden opgeladen dan momenteel het geval is. Betekent dit een nieuwe doorbraak voor de elektrische auto?

Geschreven door David Leclercq | 03/11/2021

Een team van onderzoekers van de Universiteit van Warwick, in het Verenigd Koninkrijk, heeft zojuist een ontdekking gedaan die een doorbraak zou kunnen betekenen voor de toekomst van de elektrische auto. Volgens hun bevindingen zouden de batterijen van de huidige elektrische auto’s tot 5 keer sneller kunnen worden opgeladen en dit zonder het minste risico op explosies of brand.

Flexibeler 

De elektrische auto staat duidelijk nog in de kinderschoenen en het is evident dat de technologie nog verder ontwikkeld moet worden. Als dit onderzoek echter wordt bevestigd, kan het de elektrische auto enorm helpen, vooral op vlak van flexibiliteit. Tot van vandaag zijn fabrikanten altijd voorzichtig geweest, namelijk door de stroom van het batterijpakket te beperken om het vermogen (of de limiet) van het opladen en de verwarming die ermee gepaard gaat te verminderen.

Advertentie

Het is duidelijk dat voorzichtigheid geboden is, vooral om schade aan het imago van de elektrische auto door ongevallen te voorkomen. Herinner echter dat mobiele telefoons op een gegeven moment om dezelfde redenen zeer slechte publiciteit kregen.

Tegenwoordig wordt de warmte die door de accupacks vrijkomt, gemeten via een optische vezel die de temperatuur regelt. De ontdekking van de onderzoekers stelt dat het heel goed mogelijk is, en zonder schade, om deze temperaturen en dus de laadvermogens verder op te voeren.

Het probleem van de levensduur

Er blijft echter een onbekende in het onderzoek van de specialisten van de Universiteit van Warwick: de levensduur van de batterijen in kwestie. Inderdaad, hogere vermogen, betekent immers ook een verminderde levensduur. Want het principe is identiek aan een EV-rijder die sneller zou rijden dan anderen: het zou meer laad- en ontlaadcycli genereren met een korter bereik, wat noodzakelijkerwijs de levensduur verkort. En zo is het hier ook.

Bovendien zou deze aanpak resulteren in een hoger grondstofverbruik dat nodig is om de accupacks te vernieuwen. Dit is natuurlijk niet verenigbaar met het idee van duurzaamheid dat bij de elektrische auto hoort.

Het is nog afwachten welke conclusies uit dit onderzoek getrokken kunnen worden. Misschien zullen fabrikanten voor een beperkt aantal cycli instemmen om dit versnelde opladen elektronisch toe te staan. Bijvoorbeeld wanneer de gebruikers lange reizen maken, zoals op de vakantieroutes. Door het aantal versnelde cycli te beperken, kan zo de levensduur van het accupakket in redelijke mate behouden blijven.

Het is duidelijk dat er nog veel te ontdekken valt over de elektrische technologieën.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's