De deadline nadert: tegen 2035 moeten we allemaal elektrisch rijden. Dat is door Europa beslist en heeft ook een impact op de Belgische bestuurder. Dat betekent niet alleen dat we met een 100% elektrische auto moeten gaan rijden, maar dat er ook voldoende laadpunten moeten zijn.
Op dat punt staan we nu eigenlijk nog nergens, zodat de steden en regio’s stilaan een noodplan moeten ontvouwen om overal voldoende laadpunten te voorzien. Zeker op publieke plaatsen, want niet iedereen heeft toegang tot een privéparkeerplaats met stroomvoorziening.
Inhaalbeweging
Maar Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) belooft dat daar snel verandering in zal komen en dat vanaf volgend jaar iedere Brusselaar binnen de 150 meter van zijn woning over een laadpaal voor elektrische wagens zal beschikken. Het Gewest heeft de inhaalbeweging op dit vlak al ingezet, want twee jaar geleden telde het nog slechts 400 publieke laadpunten voor elektrische wagens, terwijl dat er nu al 2.000 zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Hiermee wil Brussel tegen 2030 de CO2-uitstoot door vervoer verminderen met 75 procent. “De uitrol van een netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen is inderdaad van cruciaal belang voor de transitie naar een minder vervuilend wagenpark in onze regio”, zei Alain Maron aan VRTNWS.
Netwerk kan het aan
De plaatsing van laadpalen is één zaak, maar heeft Brussel ook voldoende stroom nodig om al deze elektrische auto’s op te laden. “Dat aantal is zeker haalbaar”, verklaart Inne Mertens, algemeen directeur van netbeheerder Sibelga, “De elektriciteitsnetten zijn in Brussel stedelijk en zeer robuust en zullen deze extra laadpalen dan ook zeker kunnen dragen. Lokaal moeten we wel versterkingen voorzien en we zullen ook moeten inzetten op intelligente manieren om te herladen. We zijn op dit moment nog aan het uitzoeken waar en hoe die versterkingen moeten gebeuren.”
De uitdaging die Brussel aangaat, geldt uiteraard ook voor alle andere steden in ons land die steeds meer elektrische auto’s zullen ontvangen die uiteraard ook opgeladen moeten worden. Zo beslisten recent Antwerpen en Gent dat in hun lage emissiezones vanaf 2031 geen dieselwagens meer zijn toegelaten, en dat vanaf 2035 benzinewagens hetzelfde lot wacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be