De verkiezingen zijn achter de rug en momenteel worden op verschillende niveaus regeerakkoorden geschreven of onderhandeld. Er worden dus belangrijke beslissingen genomen voor de komende jaren, onder meer over onze mobiliteit en de elektrische transitie in het bijzonder. EV Belgium, de federatie van bedrijven die de elektrische transitie stimuleren, grijpt dit moment aan om een oproep te lanceren: de verplichte elektrificatie kan sneller.
Mooie cijfers in België
Terwijl de verkoop van elektrische auto’s in Europa absoluut niet rooskleurig evolueert, loopt België voorop in de elektrificatie. Hoofdzakelijk dankzij de fiscaliteit van de bedrijfswagens is intussen een op de vier nieuwe personenwagens in ons land volledig elektrisch. De overheid scoort ook goede punten voor de evolutie van het publieke laadnetwerk. Op amper een jaar tijd verdubbelde het aantal publieke laadpunten in België tot bijna 72.000 laadpunten eind juni 2024.
Daarom wil EV Belgium de transitie een boost geven. “Het is zeker mogelijk om een versnelde uitfasering van personenwagens met verbrandingsmotor in de drie gewesten te overwegen”, stelt EV Belgium. “We maken hierbij ons vervoer emissievrij en gezonder als we op korte termijn de juiste keuzes durven te maken.”
Advertentie – lees hieronder verder
Drie aandachtspunten
“Om vooraan het peloton te blijven, zijn een aantal duidelijke beleidskeuzes nodig”, stelt Philippe Vangeel, directeur bij EV Belgium. Concreet wijst hij op drie aandachtspunten. Ten eerste pleit EV Belgium voor een taxshift richting fossiele brandstoffen. Met andere woorden: bestuurders van een auto met verbrandingsmotor nog meer belasten. Er zouden ook bijkomende incentives moeten komen voor de particulieren (onder meer de tweedehandsmarkt).
Ten tweede wil EV Belgium het elektriciteitsnetwerk uitbreiden. Opslag van elektriciteit in de batterij van de wagen kan een cruciale rol spelen bij overproductie of tekorten door terug te laden naar het netwerk. Ten derde vraagt de organisatie dat investeringen in laadinfrastructuur (thuisladen, laden op het werk en publieke laadpunten) ondersteund worden.
Wishful thinking?
“De spectaculaire groei van het aantal laadpunten en het snelgroeiende marktaandeel van EV’s tonen aan dat positief beleid gericht op elektrisch rijden niet alleen mogelijk is, maar vandaag al gerealiseerd wordt. Dit zal ons helpen om de gemaakte afspraken voor de vergroening van onze mobiliteit na te komen en de CO2-doelstellingen te behalen”, aldus Vangeel.
Allemaal goed en wel, maar hoe realistisch zijn deze wensen? En vinden ze ook gehoor bij de politici? Op Vlaams niveau lijkt er alvast weinig enthousiasme om de verplichte elektrificatie te vervroegen. Integendeel zelfs. We moeten uiteraard wachten op het definitieve regeerakkoord, maar in de startnota van de Vlaamse regering staat dat de ban op verbrandingsmotoren beter uitgesteld wordt van 2029 naar 2035. Vlaanderen zou dan gelijklopen met de Europese deadline.
In de aanloop naar de verkiezingen bleek al dat weinig partijen nog geloofden in het verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotor in 2029, een maatregel die de huidige Vlaamse regering had aangekondigd (hoewel deze beslissing afhankelijk is van de federale regering). Volgens N-VA, de grootste partij in Vlaanderen die nu aan zet is voor de vorming van de nieuwe regering, zijn de voorwaarden niet voldaan. Er moeten genoeg publieke laadpalen zijn, het moet betaalbaar zijn om elektrisch te rijden en er moet genoeg keuze zijn op de markt, zo luidt het standpunt van N-VA. De partij vindt het niet nodig sneller te gaan dan Europa.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be