De afgelopen maanden hebben verschillende onderzoeken gesuggereerd dat elektrische auto’s veel duurder zijn om te herstellen dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Verzekeringsorganisatie SRA (Sécurité & Réparation Automobiles) beweerde zelfs dat Tesla’s meer kosten om te herstellen dan Porsches. Reuters publiceerde onlangs een artikel dat stelt dat elektrische auto’s sneller gesloopt worden door de batterij, die bij een impact bijkomende schade zou veroorzaken aan andere technische of mechanische onderdelen.
Maar deze conclusies worden nu volledig weerlegd door onze Amerikaanse collega’s van Road & Track. Deze keer gaat het niet om de visie van verzekeraars, maar om concrete cijfers waarop de analyse gebaseerd is.
Uit een studie van het Highway Loss Data Institute (HLDI) blijkt dat van alle geregistreerde schadeclaims in de Verenigde Staten, auto’s met verbrandingsmotoren drie keer meer kans hebben om na een ongeval op de schroothoop te belanden dan elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
18,4 tegenover 6,1 procent
De gegevens van HLDI tonen aan dat 18,4 procent van de modellen met verbrandingsmotor gesloopt werd na een aanrijding, tegenover 6,1 procent van de elektrische auto’s die betrokken waren bij een gelijkaardig ongeval. Het is ook verkeerd om te denken dat elektrische of geëlektrificeerde auto’s veel meer kosten om te herstellen. In werkelijkheid is het verschil minimaal en zeker niet zo groot als velen denken: nauwelijks 2 procent duurder.
HLDI wijst erop dat de stijgende herstellingskosten van auto’s een wereldwijd fenomeen zijn dat helemaal niets met elektrische auto’s te maken heeft. Volgens het onderzoek zijn de herstellingskosten in drie jaar tijd met 30 procent gestegen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld lopen de kosten voor een gemiddelde herstelling tegen eind 2023 op tot 5.000 dollar wegens de grotere complexiteit van auto’s, die ook auto’s met verbrandingsmotor beïnvloedt.
Meer sensoren en elektronica betekent onvermijdelijk hogere kosten. Het onderzoek benadrukt dat digitale architecturen tegenwoordig zo geavanceerd zijn, dat systemen verstoord worden bij een impact. En dit verbetert er niet op, zeker niet in een tijd waarin auto’s steeds groter en zwaarder worden (zoals de SUV’s).
Natuurlijk zijn er gevallen waarin een elektrische auto sowieso duurder uitvalt om te herstellen. Denk bijvoorbeeld aan een botsing waarbij de batterij zwaar beschadigd geraakt. Uit voorzichtigheid wordt dan soms het volledige batterijpakket vervangen om elk risico op brand of toekomstige storingen te voorkomen.
Dit gezegd zijnde: een batterij is onderverdeeld in modules en het komt zelden voor dat de volledige batterij gewisseld moet worden. Volgens onze collega’s van Automobile Propre, die goed geïnformeerd zijn over elektrische auto’s, is er bij de herstellers zelf nog een weg af te leggen om ervoor te zorgen dat ze alleen vervangen wat echt nodig is. En niet meer…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be