De sterkte van Chinese elektrische auto’s is hun prijs. De instapmodellen van Chinese fabrikanten zijn vaak enkele duizenden euro’s goedkoper dan Europese modellen. Dit moeten we wel relativeren, want de verschillen zijn in veel gevallen niet zo uitgesproken.
Vaak hoor je dat dit prijsvoordeel het gevolg is van veel lagere loonkosten en gunstigere grondstofprijzen, met name voor batterijmineralen, waarvan de Chinezen de winning en verwerking beheersen. Tot zover de vooroordelen. Maar als we afgaan op een recent onderzoek van de Zwitserse bank UBS, ziet de werkelijkheid er heel anders uit.
Duurder in Europa?
Volgens dezelfde gedachtegang zijn Chinese auto’s dus goedkoper omdat ze in Azië geassembleerd worden. Als deze constructeurs zich in Europa zouden vestigen, of als Europa hoge importheffingen zou opleggen, dan zouden ze dit concurrentievoordeel verliezen. Klopt niet, zegt UBS, want zelfs als deze auto’s op onze bodem gemaakt zouden worden, zouden ze nog altijd 25 procent minder kosten dan Europese modellen die slechts een paar kilometer verderop worden gemaakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Om dit aan te tonen, gebruikt UBS het voorbeeld van de grote Chinese autobouwer BYD. Het verschil in concurrentievermogen valt volgens UBS uitsluitend te verklaren door het industriële proces, en in het bijzonder de mogelijkheid om auto’s zeer snel te produceren. Kortom, het lijkt een beetje op het model van de Ford T een eeuw geleden.
Minder dan 5 uur
Renault en Tesla behoren tot de constructeurs die momenteel zeer snel produceren: Renault zegt dat zijn nieuwe R5 in 10 uur gebouwd kan worden, terwijl Tesla voor elk model een productietijd van 9 uur claimt. Efficiënt? Het is toch nog niet goed genoeg, want BYD slaagt erin om een elektrisch model te produceren in… minder dan 5 uur. Door de productietijd te halveren, kan BYD logischerwijs de kosten van een auto aanzienlijk verlagen.
Volgens UBS verklaart nog een tweede factor de lagere kosten van Chinese auto’s: de onderdelen worden exclusief door BYD geproduceerd, waardoor ze niet afhankelijk zijn van tussenschakels, wat opnieuw de kosten naar beneden haalt. Zo heeft de productie van batterijen – ook intern bij BYD – een grote invloed op de kosten, goed voor zo’n 40 procent bij een elektrische auto. Interessant om te weten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be