De transitie naar de elektrische auto wordt een hevige strijd, vooral tussen Chinese en Europese constructeurs. Die eerste merken lijken op papier de beste troeven in handen te hebben om een snelle en onbetwiste strijd te voeren. Maar is deze visie wel gefundeerd en realistisch? Zijn Chinese auto’s echt beter dan die van Europese makelij? Een terechte vraag.
De prijs is uiteraard niet alles, ook al heeft die duidelijk een sterke invloed op de transitie en de aanvaarding van elektrische auto’s. Zoals we allemaal weten, hebben aanbiedingen met lage prijzen ook hun grenzen, vooral als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding. Tijd om dit eens nader te verklaren.
Toegeven op kwaliteit?
Onze collega’s van Automobile Propre kwamen met het idee om Chinese en Europese elektrische auto’s te vergelijken. Dit inspireerde de redactie van Gocar om de conclusies te verzamelen van onze eerste testritten met deze wagens.
Advertentie – lees hieronder verder
Laten we het voorbeeld nemen van het merk waar iedereen over spreekt: BYD. De nieuwe Dolphin ontpopt zich daar tot het te kloppen model. De basisprijs van de Dolphin bedraagt 29.990 euro. Dat bedrag mag je niet zomaar vergelijken met de basisprijs van de Peugeot E-208 (36.115 euro). Voor een goede vergelijking moet je kiezen voor een identiek rijbereik van zo’n 400 km en een boordlader van 11 kW. En dan stijgt de prijs van de Dolphin naar 35.240 euro, ongeveer evenveel als wat Peugeot voor de E-208 vraagt. Ze strijden dus met gelijke wapens.
Maar dat is niet het volledige plaatje. Je moet in de Dolphin genoegen nemen met een inferieure afwerkingskwaliteit vanbinnen, vooral op het vlak van de plastic bekleding die overal aanwezig is. In zijn testrit maakte onze journalist ook melding van de moeilijkheden die de vooras ondervindt bij het overbrengen van het vermogen op de weg. Ook dit stemt tot nadenken.
Enkele voordelen
Natuurlijk zien sommige Chinese auto’s er op papier erg goed uit. Dit geldt bijvoorbeeld voor de MG-modellen. De MG4 is groter dan de Dolphin of de E-208 en maar een beetje duurder (32.285 euro), althans met zijn batterij van 51 kWh. Maar hij biedt wel 350 km rijbereik volgens de WLTP-cyclus. Ook hier moet je klimmen in het gamma om meer te krijgen (35.785 euro voor 450 km). Het best uitgeruste model met warmtepomp en 435 km rijbereik kost 37.785 euro. Hetzelfde geldt voor de MG5, een gezinsbreak die voorlopig amper concurrenten heeft. Het basismodel begint bij 35.885 euro voor 320 km rijbereik en je moet kiezen voor de Long Range (38.885 euro) om in de buurt van 400 km te komen. Nogmaals: de basisprijs zegt niet alles.
Welke aanbiedingen zijn interessant?
Hoewel sommige Chinese auto’s er wel verleidelijk uitzien als je naar hun technische fiche of catalogusprijs kijkt, zijn ze dat niet allemaal. De BYD Atto 3 (38.740 euro) en de Seal sedan (47.740 euro) krijgen het niet gemakkelijk want ze moeten het opnemen tegen de Opel Mokka Electric (39.000 euro) en – nog lastiger – de Tesla Model 3, die zelfs… goedkoper is in zijn basisversie (45.970 euro). De trend naar meer ‘plaatselijke’ modellen wordt nog sterker door de introductie van vergelijkbare modellen. Van de BMW iX1 verscheen bijvoorbeeld recent een tot 200 pk beperkte versie in Frankrijk, waardoor de prijs met bijna 15.000 euro daalde.
We moeten de zaken dus relativeren. Ja, de Chinezen bieden auto’s aan tegen aantrekkelijkere prijzen, maar als je wat dieper graaft, moet je erkennen dat daar ook bepaalde toegevingen tegenover staan. En soms zelfs grote…
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be