Een auto verzekeren is wettelijk verplicht, en als je dat niet doet kunnen de straffen zwaar zijn. Dit is normaal, want bij een ongeval moet de verzekering lichamelijke of materiële schade kunnen dekken, wat soms erg duur kan zijn. In België en andere Europese landen worden verzekeringspremies beoordeeld op basis van een aantal criteria: het voertuig, de waarde, het vermogen, de rijervaring van de bestuurder, de woonplaats, enz. In principe weigert geen enkele verzekeraar een auto te verzekeren, en als dat toch gebeurt, is het meestal door het ongepaste gedrag van de verzekerde en/of het te groot aantal schadeclaims.
Maar in het Verenigd Koninkrijk hebben verzekeraars een andere aanpak, en weigeren ze steeds vaker om Chinese auto’s te dekken. Is dit een manier om de enorme invoer van Chinese auto’s in Europa te verminderen en de lokale industrie te beschermen? Niet echt…
Problematische reparaties
Volgens het medium AutoExpress weigeren steeds meer Britse verzekeraars auto’s van merken zoals BYD, GWM of MG te verzekeren. Of ze rekenen schandalig hoge premies aan. De praktijk is het gevolg van de autoreparatiestrategie van Chinese autofabrikanten.
Advertentie – lees hieronder verder
Het blijkt dat er tekorten zijn in de levering van onderdelen, zoals voor carrosserieën, wat leidt tot onaanvaardbare reparatietijden. Bovendien blijkt dat Chinese auto’s vaak onherstelbaar zijn na een ongeval, omdat hun ontwerp geen ingrepen toestaat, of alleen tegen hoge en onbetaalbare prijzen. Hoe meer de reparatiekosten dus stijgen, hoe hoger de prijs van de premies.
Noodzaak van certificering
In China zijn de reparatiekosten van een auto, elektrisch of niet, verwaarloosbaar. Onderdelen zijn goedkoop, net als de arbeidskrachten ter plaatse. Bovendien hoeven reparaties niet gecertificeerd te worden, wat een groot verschil is met Europa. Hier moeten garages immers alles weten over de auto om reparaties te kunnen certificeren en uit te voeren met goedgekeurde onderdelen. In Europa worden beschadigde Chinese auto’s daarom vaak volledig afgeschreven omdat ze te duur zijn om te repareren.
Het is niet de eerste keer dat dit onderwerp wordt besproken en dat de reparatiekosten van elektrische auto’s wordt bekritiseerd. Daarom schrappen veel verhuurbedrijven hun elektrische wagenpark ten gunste van thermische modellen, die qua budget en levensduur beter beheersbaar zijn.
Deze realiteit en de weigering van Britse verzekeraars hebben de Chinese autofabrikanten niet onberoerd gelaten. BYD en Great Wall verklaarden dat ze nog maar net op de hoogte van het probleem zijn gebracht en dat er maatregelen zijn genomen om de situatie te verbeteren. MG beloofde onderdelen die sneller beschikbaar zouden zijn. Het blijft afwachten of deze aankondigingen zich zullen vertalen in de realiteit en of de reparatiekosten van elektrische auto’s uiteindelijk zullen dalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be