De overgang naar elektrisch rijden gebeurt vooral omwille van milieuoverwegingen. Deze voertuigen produceren geen uitstoot (op voorwaarde dat ze op groene stroom rijden natuurlijk) en door het eenvoudigere concept van een elektromotor vergen ze ook minder onderhoud. Toch is er nog een klein voorbehoud om van de ‘ultieme groene auto’ te kunnen spreken.
Een elektrische auto blijkt in de praktijk nogal gevoelig bij aanrijdingen. Zeker wat de accu betreft, omdat die vaak moeilijk te repareren is en soms in zijn geheel vervangen moet worden, wat tot zeer hoge kosten kan leiden. Vandaar dat elektrische auto’s zelfs al bij een relatief kleine aanrijding total loss verklaard kunnen worden. Zo werd vastgesteld dat er de laatste tijd verbazend veel relatief jonge EV’s op de schroothoop zijn beland omwille van deze toestand.
Volgens een rapport van Reuters ligt de oorzaak vooral bij de plaatsing en de constructie van de accupakketten. De constructeurs positioneren de batterijen steeds dieper in de auto, vaak in de bodem, zodat er meer binnenruimte en plaats voor bagage ontstaat. Daarnaast maken de accu’s ook vaker deel uit van het chassis, wat zorgt voor meer stijfheid en minder gewicht omdat er kan worden bespaard op de staalconstructies, maar tegelijk zijn de batterijen hierdoor ook moeilijker te repareren.
Advertentie – lees hieronder verder
Deelherstelling soms onmogelijk
Een bijkomend probleem voor de herstelling van een accupakket is dat er ook schuim en andere beschermende middelen worden gebruikt om het accupakket stijver te maken. Dat heeft een positief effect op de veiligheid en de structuur van een auto, maar het betekent ook dat accupakket in vele gevallen in zijn geheel vervangen moet worden, terwijl eigenlijk slechts een reparatie van enkele cellen had kunnen volstaan, maar dat die door deze constructie in de praktijk onbereikbaar zijn.
Dat betekent uiteraard een grote kost: reken maar op minstens 15 tot 20.000 euro naargelang het model. Vandaar dat verzekeraars er tegenwoordig sneller voor kiezen om het voertuig total loss te verklaren.
Hoewel veel automerken deelreparaties voorzien van het accupakket, gebeurt dat niet overal. Het rapport van Reuters vermeldt dat bijvoorbeeld de Tesla Model Y vrijwel niet te repareren is omwille van de constructie en de plaatsing van het accupakket.
Even opmerkelijk is de oplossing bij Mercedes, waarbij na een ongeval een sensor de kracht van de impact meet en als die boven een bepaalde grenswaarde uitkomt, treedt een beveiliging in werking die het accupakket onklaar maakt. Het gehele pakket vervangen is dan nog de enige mogelijkheid…
Screenshot: YouTube / Chillin’ with Chet
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be