Elektrisch

Onderzoek: halen batterijen van nieuwe Tesla’s maar 70% rijbereik?

Het hart van een elektrische auto is natuurlijk de batterij. En uit een verrassend onderzoek blijkt dat Tesla-eigenaars ­– en eigenaars van andere automerken – niet het beloofde bereik van de batterij krijgen, zelfs niet wanneer de auto gloednieuw de fabriek verlaat. Wat is er aan de hand?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 6 jun. 2024 | Leestijd: 6 min

Bij een elektrische auto staat de batterij centraal. Die bepaalt het rijbereik en daarom wordt er veel onderzoek gedaan om de batterijcellen steeds efficiënter te maken (meer capaciteit en sneller opladen). Het theoretische rijbereik wordt in de praktijk nooit waargemaakt, omdat de tests in laboratoria niet representatief zijn voor de realiteit van dagelijks rijden. Niets nieuws onder de zon dus.

Toch zien we regelmatige verrassende vaststellingen. Volgens de start-up Recurrent, die gespecialiseerd is in de analyse van elektrische wagens en bijna 13.000 auto’s onderzocht (7.078 keer een Tesla Model 3 en 5.120 keer een Model Y), beloven sommige elektrische auto’s een actieradius die ze niet eens halen… wanneer ze de fabriek verlaten. Dat vraagt een woordje uitleg.

Advertentie – lees hieronder verder

70% in het beste geval?

In de Verenigde Staten controleert het EPA (Environmental Protection Agency) het officiële rijbereik. Voor de consument is dit een soort garantie. Maar uit het onderzoek van Recurrent blijkt dat de auto’s in kwestie maar een deel van de actieradius halen die dit agentschap aankondigt. Na drie jaar gebruik zou een Tesla Model 3 nog maar 64% van de aangekondigde actieradius bieden.

tesla-autonomy

Erger nog: het rijbereik dat door het EPA gevalideerd is, ligt eigenlijk maar tussen 70 en 72,5% van het officiële cijfer wanneer de auto de fabriek verlaat. Met andere woorden: slechts 370 km in plaats van 506 km op één batterijlading, volgens een berekening van de Amerikaanse site Inside EV. Het verschil is dus rampzalig voor de bestuurders. Tesla’s garantie van 70% batterijcapaciteit gedurende acht jaar of 160.000 km is niet helemaal accuraat. Wel moeten we erop wijzen dat Recurrent zich baseert op rijbereikgegevens en niet op een test van de resterende batterijcapaciteit.

Degradatie

Natuurlijk is iedereen zich bewust van de degradatie van de batterij van een elektrische auto. Dat is een natuurlijk en onvermijdelijk proces. Het onderzoek van Recurrent is vooral bedoeld om het verschil tussen theorie en praktijk duidelijk te maken. En om kritiek te geven op de tests van het EPA, die geen rekening houden met temperatuurverschillen of rijden bij snelheden boven de 95 km/u. Deze opmerkingen gelden uiteraard ook voor de WLTP-tests die in Europa gebruikt worden en die nog altijd niet overeenkomen met de werkelijkheid, ook al zijn ze iets beter dan de oude NEDC-tests.

Om het echte verlies aan rijbereik en batterijcapaciteit te weten te komen, moeten we het rijbereik van de auto (met een volle batterij) vergelijken op het moment dat hij de fabriek verlaat en een paar jaar later. Zo is het mogelijk om het verlies aan batterijcapaciteit nauwkeuriger te beoordelen. En volgens Recurrent varieert de degradatie na drie jaar tussen 6 en 8,5%. Boven deze drempel treedt in de meeste gevallen een stabilisatie op.

reccurent tesla - copie

Toch geen probleem

Volgens de start-up is het niet alleen een probleem van Tesla en gaat het ook om andere merken die volgens dezelfde EPA-tests gemeten worden. Recurrent wijst er ook op dat auto’s van Tesla beter bestand zijn tegen snelladen dan andere elektrische auto’s. Tesla heeft uiteraard gereageerd op Recurrent door een ander (intern uitgevoerd) onderzoek te publiceren over het kilometerbehoud van de batterij. Dit zou nog altijd 80% bedragen na 150.000 mijl (240.000 km).

teslabatt

Dus wat moeten we hierover denken? Dat elektrische auto’s de koper om de tuin leiden? Eigenlijk niet. “De veroudering van batterijen van elektrische auto’s kan begrepen worden op basis van wetenschappelijke kennis uit laboratoriumtests”, legt het onderzoek van Recurrent uit.

“Doorgaans degraderen lithium-ionbatterijen volgens een S-vormige curve. Wanneer een batterij nieuw is, kan er enige degradatie optreden en dan een stabilisatie. Die wordt gevolgd door een lange periode van langzame, lineaire veroudering en daarna een scherpe daling wanneer de batterij het einde van zijn levensduur bereikt. Maar zelfs bij auto’s die vervangen moeten worden, blijven grote defecten aan het einde van de levensduur van een lithium-ionbatterij zeldzaam. Vrijwel alle elektrische auto’s die vandaag rondrijden, verkeren in een stabiele staat”, aldus het rapport. Het probleem is dus altijd hetzelfde: onrealistische tests die automobilisten in verwarring brengen en onhaalbare beloftes creëren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon