Nieuwe technologieën leveren ook nieuwe uitdagingen op vlak van veiligheid op. Dat geldt ook voor de batterijpakketten van de steeds talrijke elektrische wagens op onze wegen, die na een kortsluiting of een ongeval vaak moeilijk te blussen blijken. De brandweer werkt nog aan de gepaste protocols om deze branden snel en efficiënt gedoofd te krijgen.
Nu is het soms improviseren omdat er nog geen doeltreffende blustechnologie voorhanden is: de EV gewoon laten uitbranden of hem een dag of langer in een container gevuld met water steken. Het zijn creatieve oplossingen, maar natuurlijk ver van ideaal.
Het lijkt inderdaad een beetje lachwekkend, maar die batterijbranden bezorgen de veiligheidsverantwoordelijken van gebouwen en infrastructuur heel wat hoofdbrekens. Intussen heeft de sector niet stilgezeten en werkten gespecialiseerde bedrijven aan specifieke technologieën voor het blussen van de batterijpakketten van auto’s.
Zopas stelde het Oostenrijkse Rosenbauer een bluskop voor die onder een elektrisch voertuig kan worden geschoven en zo met water onder zeer hoge druk het batterij-omhulsel doorboort en vervolgens de batterijcellen blust en afkoelt. De bluskop wordt aangesloten op de drukinstallatie van een brandweerwagen en vereist dus geen aparte pompen.
Advertentie – lees hieronder verder
Getest op topmerken
Rosenbauer voerde de ontwikkeling en testen van deze innovatie blusinstallatie uit in samenwerking met verschillende automerken (Opel, Volkswagen, BMW, Volvo, Tesla en Audi) die de batterijpakketten leverden. Intussen staat de technologie volgens het bedrijf helemaal op punt en zal de blusinstallatie in 2022 op de markt komen.
Dit zou meteen een oplossing bieden voor autobatterijbranden op plaatsen die moeilijk toegankelijk zijn voor de brandweer, zoals parkeergarages.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be