Tot nu toe werd niet aanbevolen om de batterij van een elektrische auto tot 100% op te laden, tenzij in uitzonderlijke gevallen. Dit komt omdat de laadcurve terugvalt na 80%, maar ook omdat de laadcapaciteit van de batterij op lange termijn mogelijk vermindert. Dit geldt echter vooral voor NMC-batterijen. LFP-batterijen zouden geen last hebben van dit fenomeen. ‘Zouden’, want nu blijkt dat er toch een impact is…
Een onderzoek dat verscheen in de Journal of The Electrochemical Society en onder meer geschreven werd door Jeff Dahn, een onderzoeker van Tesla-batterijen, wijst op een zwak punt van LFP-batterijen. De auteurs konden aantonen in welke mate opladen tot boven 75% mogelijk (zeer) schadelijk is voor de capaciteit van een LFP-batterij. Dit is slecht nieuws voor Tesla, maar ook voor de vele andere merken die zulke cellen gebruiken uit kostenoverwegingen (Citroën ë-C3, Fiat Grande Panda, BYD Seagull, BYD Han enzovoort).
Verminderde capaciteit
Net als bij NMC-cellen neemt de spanning van LFP-cellen toe wanneer de batterij tot een hoog percentage opgeladen wordt, maar dit fenomeen verloopt met een andere curve. Komt daar ook een hoge temperatuur bij (zoals tijdens snelladen), dan kan een reactie in de elektrolyt schadelijke verbindingen vormen. Volgens de onderzoekers zijn bepaalde delen van het anodeoppervlak niet langer beschikbaar voor de gewenste elektrochemische reactie. Eenvoudig gezegd betekent dit dat “de bruikbare capaciteit van de cel daalt omdat de lithiumionen niet meer goed kunnen binden”, aldus het onderzoek.
Advertentie – lees hieronder verder
“Onze resultaten tonen een verband tussen de laadstatus van de batterij en het capaciteitsverlies. Concreet: hoe lager de laadstatus, hoe langer de levensduur. Daarom zou het essentieel zijn om minder vaak te laden tot 75 à 100% om de gezondheid van de batterij te behouden”, legt Jeff Dahn uit. Deze studie spreekt de aanbevelingen van de autofabrikanten dus tegen, die suggereren dat het mogelijk is om een LFP-batterij regelmatig tot 100% op te laden. Dit staat zelfs in de handleidingen van de Tesla Model 3 en Model Y.
Wel tonen de resultaten van het onderzoek aan dat de LFP-batterij opladen tussen 0 en 25% “de levensduur van de cellen kan verlengen”. De auteurs wijzen er echter op dat “het niet realistisch is om automobilisten aan te bevelen om te stoppen met opladen bij 25%”. Dit zou zelfs onzinnig zijn. Daarom adviseren ze om “de oplaadgewoontes niet te veranderen”. Jeff Dahn vindt dat “alleen al het feit dat we ons bewust zijn van dit fenomeen, bepaalde eigenaars van elektrische auto’s moet aanmoedigen om waakzamer te zijn” en dus het opladen voor dagelijks gebruik te beperken tot 75 à 80%, zoals bij andere batterijpakketten.
Foto’s: Lithiumwerks & Tesla
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be