Dit onderzoek naar de efficiëntie van plug-inhybride auto’s – die een klassieke verbrandingsmotor (op benzine of diesel) combineren met een elektromotor en een batterij – werd uitgevoerd door de onderzoekers van de Universiteit van Graz in Oostenrijk in opdracht van Transport & Environment, een ngo die zich inzet voor duurzaam vervoer. Voor drie actuele modellen – een BMW 3 Reeks, een Peugeot 308 en een Renault Megane – gingen zij na of de CO2-uitstoot en het elektrische rijbereik van deze wagens wel overeenstemde met de waarden die de constructeurs aankondigen.
Eerst werd nagegaan hoever deze wagens zuiver elektrisch op hun volle batterij konden rijden. Daarbij haalde enkel de Megane het aangekondigde rijbereik en deed zelfs iets beter. De BMW legde 26 procent minder af dan wat de fabrikant beweert en Peugeot zelfs 47 procent minder.
Dan volgde een typisch pendeltraject, waarbij ze vertrokken met een volle batterij en ze onderweg gecombineerd elektrisch of op brandstof reden, naargelang de aanbevelingen van de wagen. Hier bleek de CO2-uitstoot van de Peugeot 1,2 maal hoger dan aangekondigd, die van de Renault 1,7 maal hoger en die van de BMW zelfs 3 keer hoger.
Voor een laatste test reden de wagens opnieuw de stad in en gebruikten ze enkel hun verbrandingsmotor. Nu lag hun CO2-uitstoot zelfs 4 tot 7 maal hoger dan aangegeven door de merken. Niet meteen wat je zou verwachten…
Advertentie – lees hieronder verder
Onzinnig concept
Op deze resultaten volgden al scherpe reacties. Zo noemt de Bond Beter Leefmilieu plug-inhybrides een onzinnig concept: “Automerken stellen de uitstoot van hun plug-inhybrides veel te rooskleurig voor. Regeringen mogen zich daar niet aan laten vangen. De enige wagens die een toekomst hebben, zijn elektrische. Daarom moet er veel sterker fiscaal gestuurd worden. Plug-inhybrides worden aangeprezen als de ideale tussenoplossing, omdat ze enerzijds minder CO2 uitstoten en anderzijds toelaten om er ver mee te rijden, zoals met een gewone wagen met verbrandingsmotor. Maar deze testen tonen aan dat dit complete onzin is.”
Verkeerde testmethode
Voor insiders is dit resultaat echter geen verrassing. En ook de automerken kan niets verweten worden, want zij volgen gewoon de oplegde procedures aan de hand van WLTP- testnormen (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Het probleem schuilt vooral in die testprocedure die niet op de echte weg maar in een laboratorium op een rolband gebeurt en waarbij men ervan uitgaat dat dat de auto 80 procent van de tijd volledig elektrisch rijdt.
In realiteit laden de bestuurders van een plug-inhybride wagen echter zelden hun batterij op, omdat het voertuig nu eenmaal evengoed op de brandstof rijdt. Maar het resultaat is dat het aangekondigde WLTP-verbruik van vaak 1 tot 2 liter per 100 km makkelijk oploopt tot een veelvoud daarvan. Een reëel brandstofverbruik van 6 à 8 liter per 100 km is daarom zeker geen uitzondering, maar dat is dus grotendeels te wijten aan een foutief gebruik van de bestuurders die de batterij van hun plug-inhybride auto niet systematisch opladen.
Realistische tussenoplossing voor consument
Deze kritiek op het onrealistische en eigenlijk in realiteit onhaalbare WLTP-verbruik van plug-inhybride auto’s is terecht. Maar tegelijk mogen we niet uit het oog verliezen dat de PHEV op economisch en praktisch vlak wel een goede tussenoplossing is voor de consument in de transitie naar de volledig elektrische auto, die nog zeer duur uitvalt terwijl ook het laadnetwerk momenteel nog veelal ontoereikend is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be