Verbazende strategie van Porsche om plug-inhybrides verplicht op te laden

Plug-in hybrides zijn overgangsmodellen in de energietransitie, die eigenlijk zeer weinig worden opgeladen door hun eigenaars, die ze vooral om fiscale redenen kiezen. Een gedrag dat Porsche niet bevalt, zodat het merk een ‘slimme truc’ bedacht om de klanten toch te dwingen hun PHEV op te laden.

Gepubliceerd op 2 juni 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Verbazende strategie van Porsche om plug-inhybrides verplicht op te laden

Plug-in hybride modellen blijven goed verkopen in België. Dit is het gevolg van een zeer interessante aftrekbaarheid die nog geldt tot 1 juli 2023. Momenteel is dus de laatste stormloop aan de gang van professionele kopers die nog niet willen overstappen op een 100% elektrisch voertuig.

Noteer dat de plug-in hybride wagens zo lang aftrekbaar zijn geweest, omdat men geloofde dat ze een ‘ecologische waarde’ hadden door de batterij die toelaat enkele tientallen kilometers elektrisch te rijden. Alleen laden zeer weinig eigenaars consequent hun PHEV op in de realiteit. Dit is aangetoond door verschillende studies, waaronder een Europese die aangeeft dat PHEV’s slechts 11% van de tijd op hun batterij functioneren. Dat is teleurstellend en vooral problematisch, omdat deze voertuigen dan veel vervuilender zijn dan alle andere, omdat er gewoon kostbare middelen nodig zijn om twee auto’s in één te bouwen: een thermische en een elektrische.

Cayenne_E3_PHEV_Slider__0002_Assistance

Bewust maken

De ecologische voetafdruk die deze auto’s achterlaten is dan ook catastrofaal, omdat het verbruik en de uitstoot aanzienlijk hoger zijn door het hogere gewicht van de auto. Dit fenomeen is ook de autofabrikanten niet ontgaan. Daarom heeft Porsche besloten om maatregelen te nemen om eigenaars bewust te maken dat deze voertuigen zoveel mogelijk moeten worden opgeladen.

Advertentie – lees hieronder verder

Zo besloten de ingenieurs op de nieuwe Cayenne e-Hybrid enkele technische parameters te wijzigen. Inderdaad, op het nieuwe model neemt de capaciteit van de batterij toe van 17,9 kWh tot 25,9 kWh, wat het rijbereik vergroot. Maar tegelijkertijd is het vermogen van de verbrandingsmotor met 36 pk verminderd, terwijl dat van de elektromotor is toegenomen voor een gecombineerd vermogen dat bijna identiek is aan het vorige model (407 pk).

P18_0266_a4_rgb

Gewicht en batterij

Zoals de journalisten van het tijdschrift Challenges tijdens een eerste test opmerkten, is het reactievermogen van de Cayenne E-Hybrid echter aanzienlijk afgenomen. En ook het rijplezier heeft een knauw gekregen. Hoe komt dat? Er is aan de ene kant het gewicht (met de grotere batterij), maar ook het nieuwe batterijbeheer waardoor het pakket tot een iets lager in het laadniveau kan gaan, wat vervolgens de beschikbaarheid van de elektrische stroomboost beïnvloedt. Het doel daarvan is de eigenaars te laten inzien dat het in hun eigen belang is om steeds op te laden als ze van voldoende stroom willen genieten. Voortaan hebben de Porsche-rijders dus geen keuze meer. Gedurfd!

Porsche zou echter niet de enige zijn die op deze manier handelt om zijn klanten aan te moedigen om op te laden. Ook de merken DS, Peugeot en Citroën van de Stellantis-groep hebben vergelijkbare maatregelen genomen, maar hebben nog wel de moeite genomen om een waarschuwingslampje te installeren dat aangeeft dat er moet worden opgeladen. Andere fabrikanten zoals BMW hebben een beloningsprincipe gelanceerd op basis van de afgelegde afstand in volledig elektrische modus. Ieder heeft dus zijn eigen methode. Maar die van Porsche is wel heel radicaal!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.