Hybride

Verbazende strategie van Porsche om plug-inhybrides verplicht op te laden

Plug-in hybrides zijn overgangsmodellen in de energietransitie, die eigenlijk zeer weinig worden opgeladen door hun eigenaars, die ze vooral om fiscale redenen kiezen. Een gedrag dat Porsche niet bevalt, zodat het merk een ‘slimme truc’ bedacht om de klanten toch te dwingen hun PHEV op te laden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 jun. 2023 | Leestijd: 4 min

Plug-in hybride modellen blijven goed verkopen in België. Dit is het gevolg van een zeer interessante aftrekbaarheid die nog geldt tot 1 juli 2023. Momenteel is dus de laatste stormloop aan de gang van professionele kopers die nog niet willen overstappen op een 100% elektrisch voertuig.

Noteer dat de plug-in hybride wagens zo lang aftrekbaar zijn geweest, omdat men geloofde dat ze een ‘ecologische waarde’ hadden door de batterij die toelaat enkele tientallen kilometers elektrisch te rijden. Alleen laden zeer weinig eigenaars consequent hun PHEV op in de realiteit. Dit is aangetoond door verschillende studies, waaronder een Europese die aangeeft dat PHEV’s slechts 11% van de tijd op hun batterij functioneren. Dat is teleurstellend en vooral problematisch, omdat deze voertuigen dan veel vervuilender zijn dan alle andere, omdat er gewoon kostbare middelen nodig zijn om twee auto’s in één te bouwen: een thermische en een elektrische.

Advertentie – lees hieronder verder

Cayenne_E3_PHEV_Slider__0002_Assistance

Bewust maken

De ecologische voetafdruk die deze auto’s achterlaten is dan ook catastrofaal, omdat het verbruik en de uitstoot aanzienlijk hoger zijn door het hogere gewicht van de auto. Dit fenomeen is ook de autofabrikanten niet ontgaan. Daarom heeft Porsche besloten om maatregelen te nemen om eigenaars bewust te maken dat deze voertuigen zoveel mogelijk moeten worden opgeladen.

Zo besloten de ingenieurs op de nieuwe Cayenne e-Hybrid enkele technische parameters te wijzigen. Inderdaad, op het nieuwe model neemt de capaciteit van de batterij toe van 17,9 kWh tot 25,9 kWh, wat het rijbereik vergroot. Maar tegelijkertijd is het vermogen van de verbrandingsmotor met 36 pk verminderd, terwijl dat van de elektromotor is toegenomen voor een gecombineerd vermogen dat bijna identiek is aan het vorige model (407 pk).

P18_0266_a4_rgb

Gewicht en batterij

Zoals de journalisten van het tijdschrift Challenges tijdens een eerste test opmerkten, is het reactievermogen van de Cayenne E-Hybrid echter aanzienlijk afgenomen. En ook het rijplezier heeft een knauw gekregen. Hoe komt dat? Er is aan de ene kant het gewicht (met de grotere batterij), maar ook het nieuwe batterijbeheer waardoor het pakket tot een iets lager in het laadniveau kan gaan, wat vervolgens de beschikbaarheid van de elektrische stroomboost beïnvloedt. Het doel daarvan is de eigenaars te laten inzien dat het in hun eigen belang is om steeds op te laden als ze van voldoende stroom willen genieten. Voortaan hebben de Porsche-rijders dus geen keuze meer. Gedurfd!

Porsche zou echter niet de enige zijn die op deze manier handelt om zijn klanten aan te moedigen om op te laden. Ook de merken DS, Peugeot en Citroën van de Stellantis-groep hebben vergelijkbare maatregelen genomen, maar hebben nog wel de moeite genomen om een waarschuwingslampje te installeren dat aangeeft dat er moet worden opgeladen. Andere fabrikanten zoals BMW hebben een beloningsprincipe gelanceerd op basis van de afgelegde afstand in volledig elektrische modus. Ieder heeft dus zijn eigen methode. Maar die van Porsche is wel heel radicaal!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon