Elektrisch

Trager rijden en toch sneller aankomen met een elektrische auto?

Lukt het om met een elektrische auto vlot op vakantie te gaan? Dat is een vraag die velen zich vandaag stellen. VAB deed de test en kwam tot enkele verrassende conclusies die het reizen met een alternatieve aandrijving een nieuwe dimensie geven.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 08/07/2022 | Leestijd: 3 min

Over elektrisch rijden, en dan vooral het rijbereik en de laadmogelijkheden, is al veel gezegd. Maar hoe verloopt dat in de praktijk. Bijvoorbeeld als je met een elektrische auto op vakantie wil gaan naar het zuiden van Europa? Mobiliteitsorganisatie VAB deed de test en deelde zijn bevindingen mee en gaf er nog enkele handige tips bovenop.

Voor deze test reden enkele medewerkers van VAB naar het Zuid-Franse Montélimar en terug met een MG5, een betaalbare elektrische auto (v.a. 33.985€) met een degelijk rijbereik (accu 50,3 kWh – 320 km WLTP). De ene reed gewoon tegen de maximale toegestane snelheden, terwijl de andere er een ‘ecologische’ rijstijl op nahield, met een maximumsnelheid van 100 km/u op de autosnelwegen en geen te heftige acceleraties onderweg.

Advertentie – lees hieronder verder

Trager is toch sneller

Die laatste opties zal de meeste reizigers tegensteken, want je wil meestal zo snel mogelijk op je bestemming raken, tenzij je echt tijd genoeg hebt en je van die verplaatsing een meerdaagse trip wenst te maken. Wel, de ‘elektrische’ reis van de VAB-jongens leverde toch enkele verassende conclusies op. Zo was de ‘trage’ MG5 zelfs vlugger op de bestemming dan het ‘snelle’ team. Weliswaar met een kleine voorsprong van 10 minuten op een traject van 11 uur en 40 minuten, maar toch.

MG5 2

Het verschil was te verklaren door het geringer aantal laadbeurten dat de ‘trage’ MG5 nodig had: 4 tegenover 6 tijdens de 930 afgelegde kilometers. Dat is te wijten aan het aanzienlijk lagere verbruik van de ‘trage’ wagen: gemiddeld 17,02 kWh/100 km tegenover 23,81 of een verschil van maar liefst 40%.

De conclusie van VAB is dan ook dat “trager rijden met een elektrische auto je toch sneller op je vakantiebestemming brengt”. Bovendien bespaar je ook nog flink op de ‘tankkosten’ die zo bijna 40% lager kunnen uitvallen. Wat mooi meegenomen is deze financieel barre tijden.

Pro-actiever reizen

Wellicht zal de kritische lezer een paar bedenkingen hebben bij dit positieve verhaal over reizen met een elektrische auto, met in de eerste plaats de mogelijkheden voor opladen onderweg. Wel, uit bevindingen van ervaren gebruikers van een elektrische auto blijkt dat best mee te vallen. Je moet alleen iets pro-actiever met het rijbereik van je auto bezig zijn. Voor een klassieke auto op benzine of diesel vind je bij wijze van spreken in elk dorp een tankstation, zodat je daar nooit mee bezig moet zijn. Laadstations voor EV’s zijn nog schaarser, maar als je goed gebruik maakt van de navigatie in de auto die de laadpalen aangeeft, in combinatie met applicaties met specifieke informatie over oplaadmogelijkheden, zoals Chargemap of ABRP, blijkt dat best mee te vallen.

Autobahn

Op de grote verkeersassen vind je bijna zeker de snelladers van Ionity, Tesla of Fastned, maar daarnaast liggen er her en der nog vele iets tragere laadstations, waar tijdens een lunchstop toch weer voor heel wat kilometers bijgetankt kan worden. Het is gewoon een kwestie van de reis beter te plannen langs de beschikbare laadpunten en er natuurlijk voor te zorgen dat je over de juiste laadpassen beschikt, want betalen met een gewone bankkaart lukt jammer genoeg nog steeds niet.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie