Hoewel de transitie naar elektrische auto’s onvermijdelijk lijkt tegen januari 2035, wordt dit industriële model ook zwaar bekritiseerd vanuit economisch oogpunt. Op dit moment lijkt een massale overstap naar elektrische auto’s alleen mogelijk met overheidssubsidies. Sommige landen hebben die verminderd of afgeschaft, waardoor de verkoop sterk gedaald is. In België is dit ook het geval: de Vlaamse EV-premie (die op 22 november wordt afgeschaft) heeft de verkoop gestimuleerd, net als de voordelige fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens.
De belangrijkste reden waarom elektrische auto’s zo moeilijk doorbreken, is dat ze aanzienlijk duurder zijn dan auto’s met verbrandingsmotor. Specialisten zeggen wel dat je moet kijken naar de TCO (Total Cost of Ownership) om een nauwkeuriger financieel idee te krijgen van de kosten van een elektrische auto. Dit is bedoeld om aan te tonen dat de auto op batterijen tijdens het gebruik uiteindelijk goedkoper is, dankzij minder onderhoud, maar ook lagere laadkosten. Maar dat laatste argument lijkt niet op te gaan, tenminste niet in België.
Buitensporige elektriciteitsprijzen
In België zijn de kosten per kilometer van een elektrische auto misschien niet zo aantrekkelijk. Dit blijkt uit een studie van het onderzoeksinstituut Transport & Mobility Leuven (TML) in opdracht van ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs. Het document somt met de belangrijkste obstakels op die de veralgemening van elektrische auto’s in heel Europa nog in de weg staan.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo blijkt dat een elektrische auto thuis opladen in België gemiddeld 32 eurocent/kWh kost. Dat is erg veel, want alleen Denemarken en het Verenigd Koninkrijk zijn duurder. En dan hebben we het alleen nog maar over de prijs van elektriciteit thuis. Je moet ook rekening houden met de kosten van elektriciteit bij laadpunten op straat en in parkeergarages. TML merkt ook op dat het publieke laadnetwerk in België tot de duurste van Europa behoort. Alleen Kroatië en Denemarken zijn duurder. Qua snelladers doet België het iets beter, met een 6de plaats op 27 landen.
Te duur
TML legt uit dat deze situatie te wijten is aan de zeer hoge energiekosten in België, vooral voor elektriciteit. En daar is een goede reden voor: in ons land omvat de prijs van elektriciteit ook aanzienlijke kosten voor de distributienetwerken, plus 21% btw op elektriciteit die aan publieke laadpunten verkocht wordt (tegenover 6% thuis).
Naast de prijs van de auto zelf, dragen dus ook de energiekosten in België niet bij tot de aanvaarding van de elektrische auto. Dat is vooral een probleem voor particulieren, die in tegenstelling tot bedrijven uiteraard de elektriciteitskosten voor het laden niet kunnen aftrekken. Volgens TML is het dan ook cruciaal om werk te maken van de elektriciteitskosten om de particuliere kopers te overtuigen, waarvan sommigen momenteel vinden dat de TCO van een elektrische auto niet aantrekkelijk genoeg is. De organisatie roept de overheid op om een prijsplafond in te voeren voor elektriciteit die verkocht wordt aan publieke laadpunten en om de btw-regels te harmoniseren. Vinden deze adviezen gehoor?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be