Vraag naar olie op hoogste niveau tot 2045?

Ondanks de crisis en de hoge prijzen voorspelt de OPEC een groeiende vraag naar olie tot minstens 2035. Dan zou er nog eens een decennium van stabilisatie plaatsvinden. Sommige waarnemers delen echter een ander standpunt.

Gepubliceerd op 2 november 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Vraag naar olie op hoogste niveau tot 2045?

De Organisatie van olie-exporterende landen (OPEC) verwacht dat de wereldwijde vraag naar olie tot 2035 zal toenemen, ondanks het feit dat de energiecrisis een groot deel van de wereld in zijn greep houdt. De vraag zou toenemen in de ontwikkelingslanden, waaronder in Afrika, India en andere Aziatische landen. Deze prognose wordt aangegeven in het jaarverslag van de organisatie, waarin ook staat dat de transportsector en de petrochemische industrie voor een grote stimulans zullen zorgen.

Momenteel bedraagt de vraag ongeveer 97 miljoen vaten per dag, maar volgens de OPEC zal deze tegen 2035 wellicht stijgen tot bijna 110 miljoen vaten. Eens die piek voorbij is, verwacht men een tiental jaren van stabilisatie. Tot 2045 dus.

petrol-02

Bedreigingen

Haitham Al Ghais, secretaris-generaal van de OPEC, waarschuwde al dat een volledige breuk met fossiele brandstoffen “gevaarlijk is voor een wereld die naar alle mogelijke energiebronnen snakt”. Met andere woorden: de groei en het welzijn van zowel geïndustrialiseerde als niet-geïndustrialiseerde landen is gecorreleerd met olieverbruik.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit is dus voor alle duidelijkheid wat de OPEC beweert. Sommige waarnemers – experten als je wil – zijn het daar niet mee eens, met ingebrip van toplui van de olie-industrie zelf. Deze mensen gaan ervan uit dat de piekvraag rond 2030 zal worden bereik, waarna hernieuwbare energiebronnen het zouden overnemen. Dit zou vooral gelden voor Europa en waarschijnlijk zelfs de Verenigde Staten (ook al zijn zij grote olieproducenten), aangezien deze delen van de wereld zich van hun afhankelijkheid willen bevrijden en tegelijkertijd de energietransitie omarmen. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk het Europese verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor.

Wie heeft het aan het rechte eind?

De OPEC zit wellicht het dichtst bij de waarheid, want het olie- en gasverbruik ligt momenteel lager dan het zou “moeten” zijn. Wat we daar mee bedoelen, is dat de investeringen die voor een groei van de vraag hadden moeten zorgen, in deze post-covidperiode niet werden gedaan. Bijgevolg verwachten we dat de vraag in de komende jaren zal toenemen door het herstel van het evenwicht tussen de vraag en de productie.

petrol-01

Komt daarbij dat de energietransitie ook vertraging heeft opgelopen, met name door de oorlog in Oekraïne. Als gevolg daarvan trachten landen hun bevoorrading veilig te stellen en wordt steeds vaker voor meer vervuilende energiebronnen gekozen, zoals olie en zelfs steenkool ter vervanging van gas.

Het IEA (Internationaal Energie Agentschap) denkt echter dat de OPEC het mis heeft en dat de huidige situatie tijdelijk is omdat tal van westerse landen de Russische aanvoer willen afsnijden. Dit zal de kloof tussen de zogenaamde geïndustrialiseerde landen en ontwikkelingslanden, die ongetwijfeld op grote schaal olie zullen blijven verbruiken, nog groter maken, of toch als de prijzen wat dalen. Dit laatste gaat waarschijnlijk gebeuren, want Moskou heeft nu eenmaal roebels nodig.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.