Energie - Pagina 8
Verrassing: Saoedi-Arabië heeft besloten zijn dagelijkse olieproductie aanzienlijk te verminderen. En ze zijn niet de enige, want andere producerende landen zullen volgen. De markt heeft al op deze aankondiging gereageerd met een prijsstijging. En dit is nog maar het begin…
In Frankrijk en andere Europese landen is rijden op bio-ethanol – een brandstof die wordt geproduceerd uit de verwerking van landbouwmateriaal – gebruikelijk omdat het zowel milieuvriendelijker als zuiniger is voor automobilisten. In België is het echter verboden. En dat zal zo blijven. Waarom?
Vladimir Poetin blijft zijn oorlogsmachine financieren met geld dat hij verdient met de verkoop van aardolie. Het Westerse embargo is dus niets meer zijn dan een rookgordijn, want de Russische petroleum weet nog steeds goed zijn weg naar onze tankstations te vinden.
In principe laat Europa toe dat na 1 januari 2035 nog nieuwe auto’s verkocht worden met verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen. Duitsland heeft hard gestreden om deze aanpassing door te drukken. Maar is het een slimme beslissing? Zou energie-efficiëntie niet moeten primeren in de keuzes? Hoe efficiënt zijn e-fuels? We zoeken het antwoord.
Terwijl het in 2021 nog een sterk argument was voor de elektrische auto, zijn de kosten van het opladen in 2022 geëxplodeerd. Door de energiecrisis zijn de kosten voor een “volle batterij” inderdaad met 60% gestegen, meldt een Europese studie. En België staat bijzonder slecht in deze rangschikking.
Er wordt steeds meer gesproken over synthetische brandstoffen om aardolie te vervangen. Dit alternatief zou haalbaar én milieuvriendelijk zijn. Steeds meer studies en simulatoren tonen namelijk aan dat rijden op synthetische brandstoffen ook beter voor het milieu zou zijn dan een elektrische auto.
Een jaar geleden na de invasie van Oekraïne heeft het Westen geprobeerd Rusland economisch te treffen, vooral door de financiering van de oorlog te beperken met de verkoop van aardolie en aardgas. Maar werkt deze strategie? Want Rusland verdient nog steeds meer dan 500 miljoen euro per dag aan de export van fossiele brandstoffen.