Lederen zetels zijn zelden met echt leder bekleed. Doorgaans gaat het om een synthetisch namaakproduct, al kan je bij de duurdere modellen van luxemerken als Mercedes of BMW vaak ook nog expliciet kiezen voor echt leder; aan een stevige prijs uiteraard. In peperdure auto’s genre Rolls-Royce of Maserati is echt leder van de betere soort wel nog een vanzelfsprekendheid. Met kunstleder is in gebruik overigens weinig mis. Het is zelfs minder kwetsbaar dan echt leder, en het ziet er ook behoorlijk echt uit.
Een groot nadeel van kunststof is echter de ecologische voetafdruk, omdat het vaak om petrochemische toepassingen gaat die dan ook gebaseerd zijn op aardolie. Meer en meer wordt er echter gezocht naar alternatieven op plantaardige basis, waarin dus CO2 opgeslagen zit. En daarvoor wordt zelfs gekeken naar hennep als basisproduct. Hennep, ook wel bekend als cannabis sativa, de plant waaruit marihuana en hasjiesj gehaald wordt.
Tegen 2028
Een Duits bedrijf, Revoltech, werkt aan een procédé om op industriële schaal kunstleder te maken op basis van hennepvezels en een biologische lijm, onder de naam ‘Lovr’. Het gaat om een volledig recycleerbaar en zelfs composteerbaar materiaal, dat op grote schaal gemaakt kan worden op basis van overschotten van hennepteelt.
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen is een samenwerking gestart met het Revoltech, dat ontstaan is op de technische universiteit van Darmstadt. De bedoeling is om tegen 2028 klaar te zijn om het kunstleder te gebruiken in serieproductie. Eerder paste Kia het materiaal ook al toe in de conceptauto EV4, die het onthulde in 2023. Het is niet bekend of de Koreanen het ook gaan gebruiken in de productieversie daarvan, die een van de volgende jaren op de markt komt.
De autosector is al enkele jaren bezig met het zoeken naar materialen die milieuvriendelijker zijn of een lagere CO2-uitstoot hebben bij de productie. Zo worden steeds meer gerecycleerde kunststoffen gebruikt in onderdelen als bumpers of dashboards. Ook pet-flessen uit huishoudelijk afval dienen tegenwoordig als grondstof voor nieuwe kunststof, terwijl het Spaans bedrijf Seaqual zelfs plastiekafval van bijvoorbeeld visnetten uit de Middellandse Zee oogst en er een soort alcantara van maakt. Deze wordt ook in de VW-groep gebruikt, bij Cupra.
Milieuvriendelijker dan katoen
Hennep wordt al eeuwen gebruikt in de productie van touw, kleding en papier. Vergeleken met andere biologische materialen als katoen, heeft het een opvallend kleine milieu-impact. Hij heeft immers weinig oppervlakte en weinig water nodig om te kunnen groeien. Bovendien is het een teelt die weinig ziektes of plagen kent en onkruid snel overvleugelt, waardoor er minder pesticiden gebruikt moeten worden in de teelt. Hennep kan bovendien groeien in zowel warme als koude klimaten, en gedijt ook goed in droge gebieden. Het is ook nog eens sterker dan katoen, ademend en antibacterieel. Het grote nadeel is wel dat er meer fossiele brandstof nodig is bij de verwerking van hennep dan bij katoen, omdat het spinnen en het zacht maken veel energie vraagt.
Of je ‘high’ wordt van rond te rijden in een auto die binnenin met hennep bekleed is? Neen, net zoals je niet bedwelmd wordt door kledij te dragen die uit deze plant is gemaakt. Hennep voor dit soort toepassingen wordt immers erg dicht tegen elkaar geplant om de opbrengst te maximaliseren. Dat levert een veel lager THC-gehalte (de werkzame stof) op dat in de kweek van softdrugs, waar de bladeren net zoveel mogelijk ruimte moeten krijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be