Buitentemperatuur: waarom zijn auto’s zo vaak verkeerd?

Bijna alle moderne auto’s hebben een buitentemperatuurmeter. Dat is een handige functie om de airconditioning bij te stellen als het warm is, maar ook om te waarschuwen voor mogelijke ijzel in de winter. Alleen klopt de temperatuur vaak niet. Dit is de verklaring.

Gepubliceerd op 1 juli 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Buitentemperatuur: waarom zijn auto’s zo vaak verkeerd?

Al vele jaren bevat het instrumentenpaneel van bijna alle auto’s een buitentemperatuurmeter. Dit is een bijzonder nuttige functie, want als je de buitentemperatuur kent, kun je de airconditioning beter regelen bij warm zomerweer en in de winter weet je dat bij temperaturen onder 4°C het risico op ijzel stijgt.

De weergave van de buitentemperatuur betekent echter niet noodzakelijk dat er een thermometer aanwezig is. Auto’s zijn uitgerust met thermistors. Wat zijn dat? Thermistors – een woord dat is afgeleid van de uitdrukking thermally sensitive resistance – zijn temperatuursensoren. Ze zijn gemaakt van metaaloxiden, geperst tot een soort kraal, schijf of cilinder en vervolgens ingekapseld in een ondoordringbaar materiaal zoals epoxy of glas. Dit systeem werkt volgens het principe van temperatuurweerstand. Er bestaan twee soorten thermistors: NTC (negatieve temperatuurcoëfficiënt) en PTC (positieve temperatuurcoëfficiënt).

Probleem met locatie

De temperaturen die de boordcomputers van auto’s tonen, blijken vaak niet nauwkeurig. Er is vaak een verschil van enkele graden tussen de werkelijke buitentemperatuur en de aangegeven temperatuur op de boordcomputer. Maar waar komt dit vandaan? Is de thermistor minder nauwkeurig? Helemaal niet. Die is zelfs heel precies, neemt weinig plaats in en kost weinig.

9561

Advertentie – lees hieronder verder

Het probleem is de locatie van de sensor zelf: achter de bumper of het radiatorrooster. Daardoor absorberen de sensoren bij mooi weer bijvoorbeeld veel zonnestralen, die het asfalt opwarmen en uitstralen, wat de meting verstoort. Op grondniveau (tussen 10 cm en 1 m) is het immers altijd warmer is. Daardoor ligt de aangegeven temperatuur altijd hoger, volgens The Weather Channel tot wel 5 graden meer.

Schijnt de zon niet, dan is de temperatuur ongetwijfeld nauwkeuriger. Maar het probleem valt niet alleen voor bij zonnig weer: als het sneeuwt, ligt de aangegeven temperatuur vaak lager dan in werkelijkheid. Dit is misschien zelfs een goede zaak, want het maakt bestuurders voorzichtiger en alerter voor ijsplekken onderweg. Vertrouw dus niet volledig op je temperatuuraanduiding, ook al is het een zeer nuttig accessoire.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.883 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.883 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.