Mobiliteit

Buitentemperatuur: waarom zijn auto’s zo vaak verkeerd?

Bijna alle moderne auto’s hebben een buitentemperatuurmeter. Dat is een handige functie om de airconditioning bij te stellen als het warm is, maar ook om te waarschuwen voor mogelijke ijzel in de winter. Alleen klopt de temperatuur vaak niet. Dit is de verklaring.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 1 jul. 2024 | Leestijd: 3 min

Al vele jaren bevat het instrumentenpaneel van bijna alle auto’s een buitentemperatuurmeter. Dit is een bijzonder nuttige functie, want als je de buitentemperatuur kent, kun je de airconditioning beter regelen bij warm zomerweer en in de winter weet je dat bij temperaturen onder 4°C het risico op ijzel stijgt.

De weergave van de buitentemperatuur betekent echter niet noodzakelijk dat er een thermometer aanwezig is. Auto’s zijn uitgerust met thermistors. Wat zijn dat? Thermistors – een woord dat is afgeleid van de uitdrukking thermally sensitive resistance – zijn temperatuursensoren. Ze zijn gemaakt van metaaloxiden, geperst tot een soort kraal, schijf of cilinder en vervolgens ingekapseld in een ondoordringbaar materiaal zoals epoxy of glas. Dit systeem werkt volgens het principe van temperatuurweerstand. Er bestaan twee soorten thermistors: NTC (negatieve temperatuurcoëfficiënt) en PTC (positieve temperatuurcoëfficiënt).

Advertentie – lees hieronder verder

Probleem met locatie

De temperaturen die de boordcomputers van auto’s tonen, blijken vaak niet nauwkeurig. Er is vaak een verschil van enkele graden tussen de werkelijke buitentemperatuur en de aangegeven temperatuur op de boordcomputer. Maar waar komt dit vandaan? Is de thermistor minder nauwkeurig? Helemaal niet. Die is zelfs heel precies, neemt weinig plaats in en kost weinig.

9561

Het probleem is de locatie van de sensor zelf: achter de bumper of het radiatorrooster. Daardoor absorberen de sensoren bij mooi weer bijvoorbeeld veel zonnestralen, die het asfalt opwarmen en uitstralen, wat de meting verstoort. Op grondniveau (tussen 10 cm en 1 m) is het immers altijd warmer is. Daardoor ligt de aangegeven temperatuur altijd hoger, volgens The Weather Channel tot wel 5 graden meer.

Schijnt de zon niet, dan is de temperatuur ongetwijfeld nauwkeuriger. Maar het probleem valt niet alleen voor bij zonnig weer: als het sneeuwt, ligt de aangegeven temperatuur vaak lager dan in werkelijkheid. Dit is misschien zelfs een goede zaak, want het maakt bestuurders voorzichtiger en alerter voor ijsplekken onderweg. Vertrouw dus niet volledig op je temperatuuraanduiding, ook al is het een zeer nuttig accessoire.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon