Mobiliteit

Digitaal ticket wordt de regel bij MIVB

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB heeft aangekondigd dat ze in 2022 een volledig gedematerialiseerd validatieticket zal lanceren. De Brusselse operator biedt al contactloze betaaloplossingen met een bankkaart aan, maar wil nog veel verder gaan.

Geschreven door David Leclercq | 12/01/2022

De vervoerder van de hoofdstad is van plan om zijn ‘ticketing revolutie’ door te voeren. En dat is niet meer dan normaal in dit tijdperk. In 2021 waren contactloze of smartphonebetalingen een groot succes, aangezien ze goed waren voor 35% van de transacties.

De volgende stap is al helemaal uitgestippeld: het direct aanbieden van een elektronisch ticket op de smartphone, waarmee het niet eens meer nodig zal zijn om dit aan het validatieapparaat te tonen. Er is slechts één actie van de gebruiker vereist: een validatie om de metropoortjes te openen. Als het dat maar is…

Wordt het kaartje een zeldzaamheid?

Wellicht zal het digitale ticket het papieren ticket nog niet volledig zal vervangen, want de sociale gelijkheid moet behouden blijven. Wie geen smartphone heeft, moet ook toegang hebben tot de aangeboden diensten.

De voordelen van het digitale ticket zijn talrijk.  Er zijn natuurlijk de besparingen op papier, maar ook op vlak van vervuiling (veel tickets belanden op de grond) en op het gebied van intermodaliteit. Want het spreekt voor zich dat er verbindingen kunnen worden gelegd met de diensten van De Lijn, TEC of NMBS om er maar een paar te noemen. De mogelijkheden voor verdere evoluties zijn dan ook talrijk. Daarnaast wordt in het najaar van 2022 een platform gecreëerd om meerdere vervoersmiddelen te kunnen combineren.

Besparingen

STIB MIVB

Deze digitale transitie gebeurt bij de MIVB in een moeilijke context. De openbare instelling verloor namelijk 100 miljoen euro met de crisis (verlies op tickets + verhoogde schoonmaakkosten). Het is nu dus zaak om een besparingsplan uit te voeren, maar echter met blijvende investeringen in de ontwikkelingen die nodig zijn voor het openbaar vervoer van morgen. (foto boven: Belga)

Hierdoor blijven de grote bouwwerven behouden om het aanbod uit te breiden. Het gaat onder meer om metrolijn 3, station Toots Thielemans, het traject Noordstation-Bordet, de toekomstige tram 10 die Neder-over-Heembeek met het stadscentrum zal verbinden en de creatie van de nieuwe lijn 73.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's