Mobiliteit

Drukke verkeersas wordt fietsstraat in Antwerpen

In Antwerpen koos het stadsbestuur voor een drastische oplossing door een drukke invalsweg naar het stadscentrum om te vormen tot fietsstraat met zone 30 en inhaalverbod. “Een noodzaak voor de verkeersveiligheid”, klinkt het in de Scheldestad. Is dit een intelligente verkeersmaatregel of een volgend rondje auto’s wegpesten?

Geschreven door Alain De Jong | 29/09/2021

Het stadsbestuur van Antwerpen heeft na overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beslist om van de Turnhoutsebaan, een belangrijke verkeersas naar het centrum, op korte termijn een fietsstraat te maken. Dat houdt dus in dat de fietsers daar niet meer door automobilisten mogen ingehaald worden en dat de maximumsnelheid er 30 km/u zal bedragen.

De Turnhoutsebaan is in feite een gewestweg die ingedeeld is als een lokale weg met gemengd verkeer waar een snelheidslimiet van 50 km/u geldt. Vanaf het kruispunt van de Carnotstraat met de Kerkstraat tot de Stenenbrug is er geen fietspad en dat zorgt al jaren voor een gevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers op deze baan.

Anvers Velo

“Daarom is deze ingreep noodzakelijk voor de verkeersveiligheid”, verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) aan GVA.be. ”De cijfers tonen aan dat de zwakke weggebruikers hier in de ongevallen zwaar oververtegenwoordigd zijn. De nieuwe regels zullen daarom ook streng gecontroleerd worden. We willen deze fietsstraat zo snel mogelijk invoeren.”

Minder klanten voor handelaars?

fiests antwerpen

Deze ingreep betekent dat voortaan de fiets de koning is op de Turnhoutsebaan in Antwerpen (Borgerhout) en niet langer meer de auto. Verscheidene buurtverenigingen ijveren al langer voor een verkeersluwe situatie in deze buurt en halen nu hun slag thuis. Op zich is dit een goede zaak voor de buurtbewoners, maar vele handelaars en horecazaken vrezen dat ze nu nog meer klanten van buiten de stad zullen verliezen die vaak nog met hun auto naar Antwerpen afzakken.

Een precieze datum voor de invoering van deze fietsstraat op de Turnhoutsebaan werd nog niet bepaald, maar volgens de minister zal dat snel gebeuren. Er zal ook streng gecontroleerd op de naleving van deze nieuwe verkeerssituatie met trajectcontroles, eerst mobiel en daarna met een vaste opstelling. Ook zal de infrastructuur aangepast worden met enkele nieuwe oversteekplaatsens met verkeerslichten.

De maatregel kadert in een verkeersbeleid dat streeft naar nul slachtoffers. Het doel is de gevaarlijke punten aan te pakken en onze wegen veiliger te maken voor de zwakke weggebruikers. In 2017 en 2018 viel telkens één dodelijk slachtoffer bij een verkeersongeval met fietsers en voetgangers op de Turnhoutsebaan in Antwerpen.

Nu is het afwachten of er nog meer invalswegen omgevormd zullen worden tot fietsstraten en zone 30. Eerder voerde ook Brussel al een zone 30 in het stadscentrum in en werden er eveneens verscheidene fietsstraten aangelegd.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's