Het woon-werkverkeer is een belangrijke hefboom in de transitie naar duurzaam en schoon vervoer. Als de meeste pendelaars kiezen voor het openbaar vervoer of de fiets, zal het milieu er wel bij varen en zullen de files vanzelf verdwijnen. Dat is het ideale scenario.
Hoewel het aantal fietsers snel stijgt, leert de praktijk dat nog zeer veel mensen kiezen voor de auto. Gewoon omdat de alternatieven – fiets of openbaar vervoer – niet aan hun behoeften voldoen om verschillende redenen: afstand, uurregeling, betrouwbaarheid, weersomstandigheden, …
Geen toegang tot parking
Daarom vinden sommige instellingen en bedrijven dat ze hun werknemers een duwtje in de rug moeten geven om te kiezen voor duurzaam vervoer. Zo ook het UZ Gent dat al langer kampt met parkeerproblemen. Door verschillende omstandigheden, waaronder werkzaamheden op de site, nam de parkeerdruk op de parkings daar sterk toe, waardoor patiënten vaak heel moeilijk hun auto kwijtraken.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom besliste het UZ Gent dat personeelsleden die op minder dan 3 kilometer wonen geen toegang meer krijgen tot de parking en dus eigenlijk niet meer met de auto mogen komen werken. In een volgende fase geldt dat verbod ook voor werknemers die binnen de 5 kilometer wonen. Als compensatie biedt UZ Gent leasefietsen aan en worden extra fietsstallingen voorzien.
Dit verbod geldt voor alle personeelsleden die overdag werken, maar niet voor de nachtshiften en de wachtdiensten. Wel krijgt iedereen jaarlijks 24 ‘uitzonderingen’, waarmee ze wel op de parking mogen met hun auto, om uitzonderlijke situaties op te vangen.
Vanuit verschillende hoeken werd al de vraag gesteld of dit de aanzet is om een totaal verbod in te voeren om met de auto te gaan werken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be