Verkeersdoden in België op historisch dieptepunt, maar één soort ongevallen wordt erger

Het gaat de goede richting uit met de verkeersveiligheid in België. Sinds begin dit jaar zijn er nog nooit zo weinig dodelijke slachtoffers geteld. Het zijn er zelfs minder dan tijdens de verkeersluwe coronajaren. Een van de verklaringen voor de daling is best opmerkelijk.

Gepubliceerd op 8 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Verkeersdoden in België op historisch dieptepunt, maar één soort ongevallen wordt erger

 In de eerste zes maanden van 2024 vielen in België slechts 198 verkeersdoden, het laagste aantal ooit geregistreerd. Dit blijkt uit de driemaandelijkse Verkeersveiligheidsbarometer van het Vias-instituut, op basis van gegevens van de federale politie. Het aantal verkeersdoden daalde met 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen vielen er nog 226 doden in het verkeer.

verkeersdoden-boom

Range anxiety als veiligheidsmiddel

De daling in het aantal verkeersdoden is bijzonder opvallend, vooral gezien de cijfers van de voorbije jaren. Zelfs tijdens de coronapandemie, toen het verkeer vanwege de lockdown aanzienlijk minder druk was, vielen er meer doden dan in 2024. De dalende trend zette zich begin dit jaar in. Een bemoedigend signaal voor de verkeersveiligheid in België.

De cijfers verschillen per regio. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden dubbel zo hard, van 121 naar 104 (-14%), als in Wallonië, waar een lichtere daling werd opgetekend, van 100 naar 93 (-7%) verkeersdoden. In Brussel was er slechts één verkeersdode. Ook op de autosnelwegen is de daling opmerkelijk: van 37 doden in 2022 naar 23 (-37.8%) in de eerste helft van 2023. Er zijn verschillende verklaringen voor deze daling, zoals de verdere uitrol van trajectcontroles in Wallonië en de toenemende filedruk in Vlaanderen, wat ervoor zorgt dat bestuurders voorzichtiger rijden. En het is natuurlijk ook zo dat moderne auto’s over steeds meer automatische rijhulp- en veiligheidsassistenten beschikken.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar VIAS geeft ook aan dat het toenemende aantal elektrische auto’s in de nationale vloot mogelijks een invloed uitoefent, vooral op autosnelwegen. Om hun batterij te sparen, gaan bestuurders van elektrische voertuigen automatisch trager rijden zodat ze niet teveel rijbereik verliezen. Dat zou leiden tot veiliger snelheden en zou meehelpen om de trend om te buigen. Of hoe range anxiety de verkeersveiligheid vooruithelpt. Anderzijds vertegenwoordigen elektrische auto’s maar en paar procenten van de nationale vloot en hebben meerdere studies al aangegeven dat deze bestuurders net vaker bij ongevallen betrokken zijn, door de nefaste gevolgen van het zware gewicht (wat tot controleverlies kan lijden) en de plotse acceleratiekracht (elektromotoren geven hun volle koppel al vanaf de start af, in tegenstelling tot bij verbrandingsmotoren). Volgens verzekeringsmaatschappij AXA zijn elektrische auto’s 50% vaker betrokken bij een ongeval, maar het gaat dan om alle soorten van blikschade, over mindere letsels tot erger.

verkeersdoden-motorfiets

Elektrische fietsen en tweewielers: zorgwekkende toename

Hoewel de algemene cijfers positief zijn, is er een zorgwekkende trend op te merken bij de tweewielers. Het aantal verkeersdoden bij bromfietsers verdubbelde, van 4 naar 8, en ook bij motorrijders steeg het aantal doden aanzienlijk, van 20 naar 28. Daarnaast blijft ook het aantal dodelijke slachtoffers bij fietsers een punt van zorg. Het aantal doden op elektrische fietsen (14) komt bijna overeen met dat van slachtoffers op klassieke fietsen (17). In vergelijking met 2019 is het aantal doden op e-fietsen sterk gestegen, wat Vias toeschrijft aan de toenemende populariteit van deze vervoersmiddelen.

Fietsers vormen bovendien de enige groep weggebruikers bij wie het aantal ernstig gewonden, zoals patiënten met schedelbreuken, heupbreuken of wervelletsels, blijft toenemen. Het aandeel oudere slachtoffers onder de fietsers is opvallend. De helft van de fietsdoden is ouder dan 65 jaar, en een kwart is zelfs ouder dan 75. Vias wijst erop dat er meer aandacht nodig is voor de verkeersveiligheid van ouderen, met name in de buurt van zorgcentra en andere plaatsen waar veel bejaarde mensen samenkomen.

Hoewel de dalende trend in het aantal verkeersdoden hoopgevend is, waarschuwt Vias dat het jaar nog niet voorbij is en dat er nog veel werk aan de winkel is. De federale overheid heeft als doelstelling om tegen 2030 het aantal verkeersdoden te beperken tot 320 per jaar.

Image credit: ADAC

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.