Zijn auto’s zonder rijbewijs een publiek gevaar?

Auto’s zonder rijbewijs of brommobielen rijden overal op onze wegen. Ze zijn praktisch voor wie ze gebruikt. Maar ze zijn ook erg gevaarlijk, volgens een onderzoek van VIAS, omdat hun bestuurders zes keer meer kans hebben op ernstig letsel. Moeten ze verboden worden?

Gepubliceerd op 21 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Auto’s zonder rijbewijs of brommobielen hebben de wind in de zeilen in ons land omdat ze handig zijn. Voor een beperkt bedrag (ongeveer 7.000 of 8.000 euro) kun je tegenwoordig een gesloten voertuig hebben dat je beschermt tegen slecht weer en waarvoor je geen autorijbewijs nodig hebt (maar wel een rijbewijs AM). Het is gemakkelijk, ook al veroorzaken deze vierwielers zonder rijbewijs voor andere automobilisten soms ongemak en gevaar door hun lage snelheid (maximaal 45 km/u).

In een studie wijst het verkeersinstituut VIAS op de toegenomen gevaren van ‘auto’s zonder rijbewijs’. Deze voertuigen zijn namelijk onderworpen aan specifieke regels: bestuurders moeten in het bezit zijn van een rijbewijs AM, behalve bestuurders die geboren zijn voor 14 februari 1961. Ze zijn een succes, ook onder jongeren van wie de ouders de voorkeur geven aan een auto zonder rijbewijs boven een tweewieler. Hierdoor rijden er intussen ongeveer 13.000 op onze wegen.

Meer ongelukken?

Hoewel het aantal auto’s zonder rijbewijs nog altijd beperkt is (vergeleken met auto’s natuurlijk), tonen statistieken aan dat deze brommobielen betrokken zijn bij 60 tot 80 ongevallen per jaar. Nog zorgwekkender is dat aanrijdingen niet zo vaak voorkomen, maar vaak wel heel ernstig zijn. Het risico om ernstig gewond te raken in een auto zonder rijbewijs ligt voor de inzittenden zes keer hoger per afgelegde kilometer dan in een gewone auto.

Advertentie – lees hieronder verder

Gewicht als oorzaak

Volgens VIAS is de belangrijkste reden voor de ernst van de ongevallen met deze voertuigen hun lage gewicht, dat beperkt is tot 425 kg. Qua energie is het natuurlijk een titanengevecht wanneer zo’n brommobiel botst met een gewone auto die op zijn minst 1,4 ton weegt. Dit verschil in massa betekent dat de inzittenden worden blootgesteld aan veel grotere botskrachten. De gevolgen zijn dus ernstiger, vooral omdat deze voertuigen niet altijd uitgerust zijn met veiligheidssystemen zoals airbags of een antiblokkeerremsysteem (ABS). VIAS wijst er ook op dat de hoofdbescherming vaak onvoldoende is bij een frontale botsing.

Meer risicogedrag

Maar het zijn niet alleen de voertuigen zelf die volgens VIAS schuld treffen. Uit de bevindingen blijkt ook dat bestuurders van auto’s zonder rijbewijs bij een ongeval vier keer minder vaak een veiligheidsgordel dragen dan bestuurders van gewone auto’s. Even verbazingwekkend is dat meer dan 10% van de bestuurders van auto’s zonder rijbewijs alcohol had gedronken. Dat is 2,5% meer dan bij bestuurders van gewone auto’s. Zijn deze bestuurders vergeten dat ze verkeersregels moeten respecteren die voor iedereen gelden?

Strengere regels?

Wat kan hieraan gedaan worden? Voor VIAS is het antwoord duidelijk: er moeten strenge maatregelen worden genomen en nieuwe regels komen. Zo stelt VIAS voor om de achterkant van auto’s zonder rijbewijs te voorzien van een onderscheidingsteken, zodat andere weggebruikers ze gemakkelijker kunnen herkennen. Deze maatregel bestaat al in Duitsland en Nederland.

En dat is nog niet alles: VIAS beveelt ook aan dat de relevante autoriteiten een regelmatige technische keuring invoeren om een minimaal veiligheidsniveau te garanderen, zoals het geval is voor gewone auto’s (tot nu toe is dit alleen vereist in het geval van doorverkoop of een ongeval). Het instituut beveelt ook aan om bepaalde veiligheidsuitrustingen zoals ABS en airbags te verplichten, wat zou helpen om het aantal verwondingen te verminderen. Tot slot moeten bestuurders gesensibiliseerd worden over alcoholgebruik en gordeldracht.

Deze studie zal uiteraard het debat heropenen over deze voertuigen, die door veel automobilisten als gevaarlijk worden beschouwd, vooral door hun lage snelheid en de aanzienlijke ruimte die ze innemen op de weg, maar ook door bepaalde ‘vrijheden’ die bestuurders van deze voertuigen genieten. De studie maakt dit overduidelijk.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.