Verkeersveiligheid

Belgen met Coyote rijden minder snel

Een peiling van Coyote bevestigt dat Belgen die dit toestel (of de app) gebruiken als rijhulpsysteem minder snel rijden dan andere bestuurders. Dat zou bij 75 procent van de gebruikers het geval zijn.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 11 jun. 2022 | Leestijd: 4 min

De Coyote is het kleine toestel dat enkele jaren geleden verscheen om de locatie van radarcontroles aan te geven. Het kent heel wat fans in Europese landen. Belgen weten Coyote ook bijzonder te waarderen, want ons land telt meer dan 1,5 miljoen gebruikers (cijfer uit 2018). In de loop der jaren is de radarmelder echter geëvolueerd om veel meer diensten rond verkeersveiligheid aan te bieden. Files met een schatting van het tijdverlies, voorwerpen op de weg, ongevallen: er is nu heel wat nuttige informatie beschikbaar die van het toestel (of de mobiele app) een echt rijhulpsysteem maakt. Volgens de bedenkers is dat ook de voornaamste reden waarom de Coyote vandaag gekocht wordt en niet zozeer om te voorkomen dat je geflitst wordt.

Om dat te bewijzen, organiseerde Coyote een uitgebreide enquête bij 22.000 gebruikers, met de hulp van het Waalse verkeersveiligheidsagentschap (AWSR). Resultaat: 75 procent van de respondenten geeft aan langzamer te rijden sinds ze een Coyote gebruiken. De reden is dat ze zich meer bewust zijn van het gevaar en de zeer onverwachte manier waarop dit kan opduiken.

Advertentie – lees hieronder verder

Hogere waakzaamheid

Coyote

Met zijn waarschuwingen herinnert de Coyote de bestuurder voortdurend aan de toegelaten snelheid, waardoor het bewustzijn toeneemt. Voor Coyote is dit onderzoek een kleine overwinning, want het businessmodel evolueerde met een duidelijk doel: veranderen van een toestel voor ‘wegpiraten’ of overtreders naar een systeem dat het rijgedrag kan beïnvloeden om de wegen veiliger te maken.

Volgens Coyote blijkt ook nog uit de enquête dat 90 procent van de automobilisten niet meer accelereert na een vaste flitspaal of trajectcontrole, wat dus betekent dat ze zich aan de snelheidslimiet blijven houden, heel bewust en spontaan. Uit het onderzoek blijkt ook dat een snelheidsregelaar of -begrenzer maar door vier op de tien bestuurders gebruikt wordt.

Vandaag is de transitie van Coyote voltooid, want het onderzoek toont aan dat gebruikers evenveel belang hechten aan informatie over verkeersproblemen (ongevallen, files en dergelijke) als aan meldingen van snelheidscontroles. Volgens de gegevens van Coyote vermindert 80 procent van de gebruikers zijn snelheid wanneer een verkeersprobleem nadert, terwijl 99 procent toegeeft aandachtiger te zijn zodra er een melding op hun kleine scherm verschijnt.

Volgens de baas van Coyote is dit zeer positief, want door zelf te vertragen doet de Coyote-gebruiker onvermijdelijk ook de andere, achteropkomende automobilisten vertragen. En dat verhoogt de veiligheid. Ter herinnering: een abonnement kost je ongeveer 120 euro (app) per jaar. Voor een toestel moet je rekenen op een jaarabonnement van 150 euro, exclusief de aanschaf van het toestel zelf.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon