Qua verkeersveiligheid koestert Europa grote ambities. Het plan is om het aantal doden of zwaargewonden bij verkeersongevallen geleidelijk terug te brengen tot nul in 2050. Een hele uitdaging, die de Europese Rekenkamer in een deze week gepubliceerd rapport als een illusie bestempelt.
De Rekenkamer wijst vooral op de tussentijdse doelstelling om het aantal doden te halveren tegen 2030. Zeer waarschijnlijk lukt dit niet en bedraagt de werkelijke vermindering maar een kwart tegenover het referentiejaar (2019), toen er 22.800 doden vielen op de Europese wegen. In de praktijk evolueert de curve veel vlakker dan gehoopt, en is de daling hetzelfde als tussen 2010 en 2020: -36 procent. Dit is een mislukking, want de EU streefde naar een daling met 50 procent. Om het doel te halen, zou het sterftecijfer jaarlijks met 4,6 procent moeten dalen, maar helaas bedroeg de daling de afgelopen vijf jaar maar ongeveer de helft (-2,5 procent).
Verschillen per land
Natuurlijk verschillen de resultaten van de verkeersveiligheid sterk van land tot land. Terwijl het gemiddelde aantal verkeersdoden op de Europese wegen 46 per miljoen inwoners bedraagt, presteert Zweden het best met 22 verkeersdoden per miljoen inwoners. Aan de andere kant is Roemenië een slechte leerling, met 86 doden per miljoen inwoners.
Advertentie – lees hieronder verder
De Rekenkamer wijst op het slechte beleid van Europa op dit gebied. Er zijn ernstige tekortkomingen. Zo hebben de maatregelen voor de verkeersveiligheid te weinig betrekking op de grootste risico’s, namelijk overdreven snelheid, rijden onder invloed, het niet-dragen van de veiligheidsgordel en afleiding achter het stuur. De EU heeft weliswaar tussen 2014 en 2020 een aanzienlijk bedrag uitgegeven (6,7 miljard euro), maar vreemd genoeg zijn de projecten niet gericht op de probleemzones met de meeste ongevallen en doden, zoals stedelijke gebieden of fietspaden. Verkeersveiligheid was blijkbaar niet het belangrijkste criterium bij de financiering van projecten.
Zinloze investeringen?
Gezien de resultaten en prognoses van het Rekenhof kunnen we alleen maar besluiten dat de energie die de Belgische overheid gestoken heeft in flitspalen en de bijzonder hoge investeringen van de laatste jaren, geen vruchten afwerpen. Nochtans zijn er regelmatig sensibiliseringscampagnes over de gordeldracht of alcohol- en druggebruik. Simpel gezegd zou je kunnen denken dat de maatregelen en bekeuringen vooral bedoeld zijn om de schatkist te vullen, en dus niet in het belang van de verkeersveiligheid zijn. Misschien is het tijd om dit dossier weer op tafel te leggen en na te denken over een andere aanpak van verkeersveiligheid…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be