Volgens Tom Brijs, verkeersexpert werkzaam bij Universiteit Hasselt en geciteerd door HLN, baart de combinatie van alcohol met zogenaamde partydrugs – zoals MDMA (XTC), cocaïne en speed – de grootste zorgen, daar waar vroeger vooral alcohol het probleem was. Nu is het natuurlijk ook zo dat er indertijd amper of niet op druggebruik gecontroleerd werd. Sinds de invoering van de speekseltest is de pakkans veel groter en er wordt ook meer gecontroleerd (en mensen betrapt) dan vroeger. Zo zouden in Vlaanderen tijdens het eerste semester van dit jaar in totaal 4.319 bestuurders tegen de lamp gelopen zijn.
Een kanttekening: die mensen werden allen positief getest, maar waren daarom niet allemaal onder invloed op het moment van de drugscontrole. Wie bijvoordeeld daags ervoor een joint had gerookt, had het dus ook vlaggen.
Desalniettemin gaan we het probleem niet ontkennen. Wie zich bezondigt aan onder invloed rijden, van welke geestesverruimende substantie dan ook, vormt een gevaar voor zichzelf en voor andere weggebruikers. Elke dode en gewonde is er één te veel. Drank en drugs in het verkeer, maar bijvoorbeeld ook vermoeid achter het stuur kruipen, moet te allen tijde vermeden worden.
Vooral jongeren
Zoals we bijna een jaar geleden al op Gocar hebben aangehaald, zijn het vooral jongeren die zich laten verleiden tot rijden na of tijdens de consumptie van verdovende middelen. Cannabis is daarbij veruit het populairst, zo bleek uit een enquête van VIAS die bij 6.000 jonge bestuurders werd afgenomen. De effecten van weed (een verminderd concentratievermogen, tragere reflexen enz.) worden vaak geminimaliseerd, met alle gevolgen van dien.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens data van Statbel en de federale politie (via het kabinet van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en lid van Open Vld) zou 19% van de chauffeurs in de leeftijdscategorie 18-34 maandelijks met sporen van drugs in het bloed op de bestuurdersstoel plaatsnemen. Twee jaar geleden was dat ‘maar’ 11%. Bovendien combineert 40% van de gebruikers drugs met alcohol, wat het risico op een ongeval fors doet toenemen.
Nu willen we niet stigmatiseren, want het mag gezegd – dat deden we begin dit jaar ook al – dat 8% van de Belgische bestuurders (van alle leeftijden dus) toegeeft drugs en rijden te combineren. Tussen 2019 en 2020 was het aantal weggebruikers dat gecontroleerd werd en positief testte op drugs al explosief de hoogte in gegaan. Kortom, er is nog werk aan de winkel.
Lachgas in opmars
Jongeren drinken blijkbaar minder dan die van vroeger, maar zijn wel geneigd om andere, ‘nieuwe’ middelen tot zich te nemen. Lachgas (N2O, distikstofmonoxide) is jammer genoeg aan een serieuze opmars bezig. Om het nogmaals met cijfers te staven: zomaar eventjes 1 op de 5 jongeren zou elke maand weleens lachgas inhaleren alvorens te rijden.
Hoewel door velen onterecht als ‘onschuldig’ beschouwd, houdt dit voor meerderjarigen vrij verkrijgbare product wel degelijk gezondheidsrisico’s in. Lachgas kan volgens experts hersenschade veroorzaken (of toch bij intensief gebruik) en zou het zicht verslechteren, duizeligheid veroorzaken en het evenwicht verminderen. Er werd trouwens ook al een link gelegd tussen lachgas en het dramatische ongeval in Strépy-Bracquegnies dat 6 mensen de dood in heeft gejaagd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be