De onderzoeksafdeling van de Franse verzekeraar MAAF heeft een nieuwe studie gepubliceerd over het gedrag van 18- tot 24-jarigen. De cijfers die uit dit onderzoek naar voren komen – en die vrijwillig onthuld werden – zijn nogal verontrustend. Waarschijnlijk weerspiegelen ze een Europese trend en dus een situatie die ook bij ons van toepassing is. Gewoontes verschillen immers niet zo veel.
Om te beginnen, geeft 13 procent van de ondervraagden toe dat ze al zonder rijbewijs reden, ofwel omdat ze het niet bij zich hadden ofwel omdat het ingetrokken was. Dat benadert de laatste Belgische statistieken uit 2019, die aantoonden dat dagelijks honderd bestuurders zonder rijbewijs betrapt werden. De Belgische politie schat dat tussen de 5 en 10 procent van de bestuurders van wie het recht tot sturen vervallen is, toch achter het stuur kruipt. Zorgwekkend.
Bovendien toont het onderzoek dat snelheid een plaag blijft op de wegen. 80 procent van de ondervraagden geeft toe te snel te rijden. We leren ook dat 19 procent van de jonge bestuurders al zonder verzekering reed en dat 63 procent toegeeft de telefoon te gebruiken achter het stuur. Dat is veel, al nemen we aan dat dit percentage hetzelfde is in andere leeftijdscategorieën.
Slecht geplande feesten
De ondervraagde jongeren beweren vooruitziend te zijn wanneer ze uitgaan om te feesten. Een stelling die te betwijfelen valt, want de feiten spreken deze steekproef tegen. Dit is ook het geval in België, waar steeds meer jongeren onder invloed rijden. Volgens MAAF heeft een op de twee jongeren al cannabis gerookt, een stijging met 13 procent tegenover 2020 (in slechts twee jaar). Van de respondenten verklaarde 5 procent meerdere keren per week cannabis te roken en 6 procent … elke dag, ook tijdens het rijden. Vier op de tien jongeren geven toe gereden te hebben na alcohol- of druggebruik
Advertentie – lees hieronder verder
Het druggebruik is niet alleen gevaarlijk voor de bestuurder zelf. Bijna 20 procent van de jongeren laat hun vrienden in de buurt roken, in dezelfde kamer of… in het interieur van de auto. Onder deze omstandigheden hoef je echter niet eens zelf actief te roken om positief te zijn, passieve inademing is al voldoende. Net zoals bij tabaksgebruik.
Experten noemen dit het ‘aquariumeffect’. Amerikaanse experten van het National Institute on Drug Abuse (NIDA) bekeken het fenomeen. Om deze invloed aan te tonen, voerde het instituut een experiment uit met twee groepen die opgesloten werden in een kamer. Bij de eerste groep werden slechts 4 joints aangestoken, terwijl dat er voor de tweede 16 waren. Resultaat: na slechts een uur waren de proefpersonen van de eerste kamer allemaal positief, terwijl die van de tweede (16 joints) direct de effecten van cannabis voelden op hun stofwisseling. Erger nog: ze hadden net zoveel THC in hun bloed als de rokers.
Welke drugs zijn populair bij jongeren?
Uit het onderzoek van MAAF blijkt dat 15 procent van de 18- tot 24-jarigen al harddrugs heeft geprobeerd. Ze hebben een voorkeur voor ecstasy (46 procent), cocaïne (44 procent), MDMA (25 procent), hallucinogene paddenstoelen (24 procent), LSD (21 procent) of ketamine (7 procent). De praktijk is dus wijdverbreid, wat zeer slecht nieuws is voor de verkeersveiligheid. Rijden onder invloed leidt tot gedrag dat op zijn zachtst gezegd irrationeel is.
Cocaïne veroorzaakt bijvoorbeeld agressief gedrag, opiaten verminderen het bewustzijn voor gevaar en hallucinogene drugs leiden tot verwarring en delirium. Verdere preventie is dus nodig, maar waarschijnlijk moet die gepaard gaan met stevige maatregelen, strengere controles en zwaardere straffen. Dergelijk gedrag vormt namelijk een grote bedreiging voor andere automobilisten. Dit is een zorgwekkende situatie in een tijd waarin de verkeerspolitie niet meer de middelen heeft om in het weekend controles uit te voeren …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be