Verkeersveiligheid

In 2021 kregen meer dan 12.500 fietsers een boete

Ook de zwakke weggebruikers moeten de verkeersregels volgen en dat gebeurt niet altijd. Zo worden vorig jaar 12.517 fietsers geverbaliseerd door de politie, of gemiddeld 34 per dag. Hier is werk aan de winkel!

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 05/08/2022 | Leestijd: 4 min

Deze tendens blijkt uit de cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) onlangs vrijgaf. In 2021 kregen meer dan 12.500 fietsers een boete voor een inbreuk op het verkeersreglement. Het rapport van de minister gaf ook inzicht in de aard van de overtredingen van de tweewielers. En dat is interessant, omdat daaruit blijkt dat fietsers vaak flagrant de verkeersregels aan hun laars lappen en daarmee vooral hun eigen leven in gevaar brengen.

Al te vaak wordt immers de auto als het grote gevaar op de weg aangewezen. Maar laten we niet vergeten dat élke weggebruikers zijn verantwoordelijk heeft om zich veilig en volgens de verkeersregels op de openbare weg voort te bewegen, met respect voor alle andere vervoermodi.

Advertentie – lees hieronder verder

Zonder verlichting en door rood licht

Zo blijkt dat de meeste boetes voor fietsers (2.563) werden uitgeschreven voor een inbreuk op de ‘technische eisen’, zoals het ontbreken van fietsverlichting of remmen die niet werken. Daarnaast kregen 2.064 fietsers een boete voor het negeren van de verkeerslichten, die zij nochtans evengoed als de automobilisten moeten respecteren.

Verder blijkt het gebruik van een smartphone op de fiets een grote plaag: 1.770 fietsers kregen daar vorig jaar een boete voor, want net als achter het stuur van de auto is ook gsm’en op de fiets levensgevaarlijk én verboden. Het is bekend dat afleiding een grote oorzaak van verkeersongevallen is.

Les cyclistes ont de nombreux droits, mais aussi des devoirs.

De wegcode zegt hierover dat “behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm mag gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is”.

Naar muziek luisteren met oortjes of een hoofdtelefoon terwijl je fietst, mag wel. Maar de wet zegt hierover dat je nog steeds het verkeer rondom moet kunnen horen. Daarmee is het aangewezen het volume laag genoeg te zetten zodat je het verkeer nog hoort of je nog beter een hoofdtelefoon met botgeleiding gebruikt.

Handen op het stuur

Les cyclistes ont de nombreux droits, mais aussi des devoirs.Daarnaast werden nog regelmatig boetes aan fietsers uitgeschreven voor andere inbreuken: 93 voor vervoer van passagiers zonder een ‘ingerichte zitplaats’ (een zitje en twee voetsteunen), 150 voor rijden zonder het stuur vast te houden of met een dier aan de leiband, 300 voor rijden onder invloed van alcohol, enz.

Met het toenemend aandeel van de zogenaamde zachte mobiliteit in het verkeer is het dus echt aangewezen dat deze gebruikers ook op hun plichten worden gewezen om het wegverkeer voor iedereen gedisciplineerd, veilig en aangenaam te houden. Dan denken we natuurlijk niet alleen aan fietsers, maar ook aan speedpedelecs en elektrische steps waarvoor intussen specifieke regels gelden.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie