Verkeersveiligheid

Krijgt élke auto binnenkort een alcoholslot?

In 2030 moet het jaarlijkse aantal verkeersdoden in Europa de helft lager liggen dan vandaag, en tegen 2050 wil men zelfs van nul dodelijke slachtoffers kunnen spreken. Om daartoe te komen, staan er een hele reeks maatregelen op de verlanglijst van bepaalde topambtenaren. Een alcoholslot in elk voertuig, bijvoorbeeld.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 3 mei 2021 | Leestijd: 3 min

De tijd waarin auto’s niet veel meer dan gemotoriseerde vierwielers waren, ligt achter ons. Tegenwoordig mag je meer van rijdende computers spreken die tal van zaken registreren en die tot op een zekere hoogte de controle bewaren om verplaatsingen zo veilig mogelijk te doen verlopen. Snufjes zoals ESP en bandenspanningscontrole zijn al een poosje gemeengoed, en hoe verder de technologie vordert, hoe meer waakhonden we mogen verwachten.

Alcoholslot

Ongeveer 1 op 5 verkeersdoden zou met drinken en rijden te maken hebben. Een bijzonder hoog percentage dus, waar men in de komende decennia volledig komaf mee wil maken. Als het aan een groot deel van de Europese beleidsvoerders ligt, worden alle auto’s binnen afzienbare tijd (2024?) niet alleen met verbeterde veiligheidsgordels, een achteruitrijcamera, een geavanceerde noodremhulp, een “slimme” snelheidsbegrenzer en dergelijke meer, maar ook met een alcoholslot uitgerust.

Advertentie – lees hieronder verder

Positief of negatief?

De vraag die we ons al hebben gesteld, is of sommige systemen geen omgekeerd effect zullen hebben. Een “slimme” snelheidsbegrenzer zou de aandacht van de bestuurder volgens bepaalde tegenstanders doen verzwakken, en ook over de automatische piloot, de rijstrookassisent en vermoeidheidsherkenning zijn de meningen verdeeld. We verwachten echter dat een verplicht alcoholslot op een veel groter draagvlak zal kunnen rekenen bij de Europese bevolking, simpelweg omdat niemand kan ontkennen dat drinken en rijden absoluut niet samengaan.

Waar trek je de grens?

Alcohol in het verkeer is een groot probleem, maar er zijn natuurlijk ook bestuurders die onder invloed van drugs rijden. Dus waar trekt men de grens? Wil de EU elke chauffeur eerst laten blazen en vervolgens ook nog eens een speekseltest laten afnemen voor elk ritje, hoe kort ook? Sowieso is er sprake van de verplichte installatie van een zogenaamde zwarte doos in elk voertuig (dataregistratie) die na een ongeval geraadpleegd kan worden. 1984 lijkt niet meer zo’n fictief verhaal.

UPDATE: Toch geen snelheidsbegrenzer in auto’s?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon