De Brusselse minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Elke Van Den Brandt, streeft ernaar om meer bewustwording te ontwikkelen, de infrastructuur te verbeteren en de controles en sancties te verhogen. “Het is een kwestie van verkeersveiligheid: als we langzamer rijden, zullen er minder ongelukken gebeuren, ook met ernstige gevolgen”, benadrukt ze. “De regel is 30 km/u, tenzij er staat dat je sneller mag rijden. Op de structurele assen wordt de snelheid gehandhaafd op 50 km/u, en soms zelfs 70 km/u. Op de website van Brussel-Mobiliteit kan je een kaart met snelheidslimieten voor elke straat raadplegen. Als er geen bord te zien is, mag je max. 30 km/u”.
1.350 borden
Zoveel verkeersborden die de uitzondering van 50 km/u weergeven, werden voor 31 december geïnstalleerd. Daarnaast heeft Brussel Mobiliteit de verwijdering van zesduizend 30 panelen doorgevoerd. Alleen bepaalde zones 30 op wegen waar je anders 50 of 70 km/u mag, bijvoorbeeld in de buurt van scholen, blijven bewegwijzerd. Alle borden zullen voor 31 maart worden verwijderd en gerecycleerd.
3 nieuwe trajectcontroles
Er werden drie nieuwe trajectcontroles in werking gesteld, net als radarsystemen die de gereden snelheid aan de automobilist aangeven. Tot nu toe beschikte de regio over 90 vaste snelheidscamera’s, zeven lidars voor de politiezones en drie snelheidscamera’s (Leopold III-laan, Haltentunnel, Stéphanie-tunnel). In de komende twee jaar zullen er 60 vaste flitspalen bijkomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Automatisering van de betaling van boetes
Jean-Marc Meilleur, procureur des Konings van het Brusselse parket, stelt vast dat er “de afgelopen jaren werd geïnvesteerd in de behandeling van verkeersovertredingen, waaronder de oprichting van een centrum voor de verwerking van verkeersovertredingen en de automatisering van de betaling van verkeersboetes”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be