Overal Zone 30?

Het voorstel van Vooruit en Groen om overal een Zone 30 in te voeren in de bebouwde kom om het aantal verkeersdoden te beperken, lokt heel wat reacties uit. Want is dit wel een efficiënte maatregel? Of moet het zelfs nog trager?

Gepubliceerd op 1 augustus 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Overal Zone 30?

Momenteel bedraagt de maximumsnelheid in de bebouwde kom 50 km/u. Dat is de algemene regel waarvan de lokale besturen kunnen afwijken naargelang de plaatselijke omstandigheden. Zo kozen verschillende steden waaronder Brussel er al voor om de maximumsnelheid tot 30 km/u te beperken om zo de zwakke weggebruikers beter te beschermen, terwijl op enkele grotere assen nog steeds 50 km/u gereden mag worden.

Vooruit en Groen willen dit nu veralgemenen en de huidige regel dus omdraaien: Zone 30 wordt de norm in de bebouwde kom, waarvan eventueel kan worden afgeweken als de situatie dat toelaat zonder de veiligheid van fietsers en voetgangers in het gedrang te brengen. Dat verklaarde Vlaams Parlementslid van Vooruit Annick Lambrecht nadat er vorig jaar in Vlaanderen 32 voetgangers het leven hebben verloren na een verkeersongeluk in de bebouwde kom. Dat is een verdubbeling in vier jaar tijd. Daarom pleit haar partij Vooruit samen met Groen pleiten voor een algemene verlaging van de snelheid in de bebouwde kom, waardoor het risico op dodelijke ongevallen beduidend zou verminderen.

Lokaal maatwerk

Op zich is dat een goed plan om dat aantal doden bij de voetgangers in de bebouwde kom te reduceren, maar het volstaat natuurlijk niet om enkele verkeersborden aan de Zone 30 te plaatsen om dit uit te voeren en meteen positieve resultaten te bekomen. De hele verkeersinfrastructuur moet aangepast worden om zo’n Zone 30 duidelijk herkenbaar te maken bij alle weggebruikers, zodat ze er echt rekening mee kunnen houden en ze ook respecteren. Daarnaast moet er ook een goede en veilige doorstroming van het autoverkeer mogelijk blijven, aangezien iedereen nog op tijd op zijn werk moet kunnen geraken en ook alle leveringen vlot moeten kunnen verlopen.

zone30-1

Advertentie – lees hieronder verder

Daarom is Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zeker geen voorstander van een algemene snelheidsverlaging tot 30 km/u in de bebouwde kom in heel Vlaanderen, maar pleit ze voor ‘lokaal maatwerk’ zodat de beste situatie kan worden bekomen met een compromis tussen verkeersveiligheid en doorstroming van het autoverkeer.

Zelfs 20 km/u! 

Tegelijk zijn er steden die nog verder gaan en een nog lagere maximumsnelheid invoeren. Zo wordt vanaf 5 augustus 2022 het stadscentrum van Hasselt zelfs een Zone 20. Het lokale bestuur heeft beslist dat het hele commerciële hart van de stad één groot woonerf wordt met een maximumsnelheid van 20 km/u, die geldt voor iedereen, inclusief fietsers. Dit om het om het verkeer nog veiliger, en ook winkelen, wonen en op straat spelen aangenamer te maken in Hasselt.

Burgemeester van Hasselt Steven Vandeput (N-VA) verklaart deze maatregel: “We kregen veel klachten over ‘bijna-incidenten’ en ‘bijna-ongevallen’ tussen fietsers en voetgangers. Door al het verkeer te beperken tot 20 km/u willen we ook de fietsers ervan bewust te maken dat er ook nog andere mensen op de weg zijn. Dat is de doelstelling van de Zone 20 in het centrum van Hasselt. Maar overal een Zone 30 invoeren, in straten die ingericht zijn om 50 of zelfs 70 km/u te rijden, vind ik helemaal geen goed idee. Dat is meer de mensen pesten dan de verkeersveiligheid bevorderen.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.