Het plan, dat werd ontwikkeld met de hulp van academici, richt zich op noodzakelijke aanpassingen van de weginfrastructuur. Zo wordt er bijvoorbeeld voor gepleit om van zogenaamde “conflictvrije” kruispunten, waar kwetsbare weggebruikers nooit groen licht krijgen wanneer voertuigen mogen afslaan, de norm te maken. Uitzonderingen worden enkel toegestaan als er absoluut geen andere manier is om deze knooppunten te organiseren.
3D-Kruispunten
Andere maatregelen zijn onder meer een grotere nadruk op rijhulpsystemen in de rijopleiding en een toename van het aantal 3D-oversteekplaatsen met schaduwen (optische illusies). Zulke zebrapaden zijn breder dan gewoonlijk en zetten automobilisten ertoe aan om eerder te stoppen.
Volgens Peeters (Open Vld) wil Vlaanderen ook meer gebruik maken van technologie zoals camera’s, sensoren en gps-gegevens om het gedrag van weggebruikers te observeren, maar ook van beelden van de ANPR-camera’s van de federale politie. Dit alles zal voor een deel gefinancieerd worden door het herstelplan dat al door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, aldus de minister.
Advertentie – lees hieronder verder
Tegen 2025
Het streefdoel is minder zwaargewonden en 25% minder verkeersdoden tegen 2025 (ten opzichte van de cijfers van 2019). Concreet wil men van 315 tot maximaal 237 doden zakken.
Nul verkeersdoden
Verwacht wordt dat het aantal dodelijke slachtoffers tegen 2030 de helft van het aantal dat in 2019 werd geregistreerd, zal bedragen – een streefcijfer van 158 – en dat er in 2050 helemaal geen doden of zwaargewonden in het verkeer zullen vallen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be