Zone 30 in Brussel: “Reistijd neemt niet significant toe”

Sinds de invoering van zone 30 in Brussel rijden automobilisten gemiddeld 9% minder hard, zo meldt De Morgen. Als gevolg daarvan neemt hun reistijd toe, “maar niet significant” volgens de bevoegde minister.

Gepubliceerd op 11 februari 2021
Leestijd : 1 min

Deel

Zone 30 in Brussel: “Reistijd neemt niet significant toe”

“Mensen rijden gewoon rustiger”, zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). “De resultaten van de invoering van zone 30 in Brussel zijn bemoedigend. De gemiddelde reistijd neemt niet significant toe. Concreet werd deze op negen representatieve routes gemeten. Op geen van de routes was de reistijd 10% langer dan voorheen”.

Overal in de regio rijden automobilisten langzamer. Op wegen waar de maximumsnelheid is verlaagd, is dat een logisch gevolg, maar ook waar de limiet gelijk is gebleven, is de gemiddelde snelheid met 9% gedaald, zo zou blijken uit metingen die op 10 plaatsen werden verricht.

26,6 km/u

Waar automobilisten zich al aan de maximumsnelheid van 30 km/u moesten houden, wordt nu gemiddeld 26,6 km/u tegenover 29,1 km/u gereden. Waar ze nog altijd 50 km/u mogen, werd 36,7 km/u tegenover 40,4 km/u gemeten. “Dit zijn voorlopige cijfers, dus we moeten voorzichtig zijn met conclusies trekken”, aldus minister Van den Brandt. “Toch geven ze duidelijk aan dat zone 30 een impact heeft op het algemene rijgedrag. […] We hopen dat het aantal ongevallen en verkeersslachtoffers hierdoor zal dalen”, voegt ze eraan toe.

Bron: De Morgen

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.