Het Europees Parlement (EP) heeft vandaag, met een overweldigende meerderheid (91%), een rapport goedgekeurd dat een evenwichtige mix aan maatregelen voorstelt. Het pleit voor technische voorschriften om te vermijden dat de teller van nieuwe voertuigen makkelijk kan teruggedraaid worden. Daarnaast benadrukt het EP dat de Europese Commissie binnen het jaar een wetgevend kader moet uitwerken om alle lidstaten te verplichten een centraal registratiesysteem van kilometerstanden op te richten en de gegevens onderling uit te wisselen.
Het rapport roept op om zich te inspireren op de bestaande systemen in België (Car-Pass) en Nederland die hun efficiëntie hebben bewezen. Volgens rapporteur I. Ertug (D – SPD) en co-rapporteur M. Demesmaeker (B – NVA) kan er op die manier snel resultaat geboekt worden en is er geen reden “om het wiel opnieuw uit te vinden”.
Met een gezamenlijk persbericht, hebben Car-Pass en 6 andere Europese organisaties hun steun betuigd aan dit rapport. Maar in een eerste teleurstellende reactie, kaatste Commissaris voor Transport Bulc de bal terug naar de lidstaten. Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass, is scherp voor de Commissaris: “Gezien het grensoverschrijdend karakter van de occasiehandel, kunnen de lidstaten het misdrijf tellerfraude individueel niet oplossen. Er is dus dringend nood aan een geharmoniseerde Europese wetgeving. Dit is voor de Europese instellingen een mooi dossier om hun meerwaarde te bewijzen voor de modale burger. Toch niet onbelangrijk in deze Eurokritische tijden en één jaar voor de verkiezingen. Ik ben ervan overtuigd dat de Belgische MEP’s dit wel duidelijk inzien en reken op hen om de Europese Commissie te blijven aansporen om binnen het jaar met afdoende voorstellen te komen.”
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be